Syg veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg har en veninde som er blevet indlagt en milliard gange hun har forsøget at ta hendes eget liv et par gange hun har en så indslag far og mor der bare lever livet som hun ni vil hun er nu på et hjem for udsatte unge jeg blir så ked af det for jeg ved selv hvordan det er at have det så dårligt men jeg er så bange for at miste hende, hun skriver. Til mig om hun kan komme op og besøge mig i en weekend. Men tør virkelig ikke være sammen med hende når hun har de her tanker og hvad nu hvis hun gjorde noget imens hun var hjemme hos mig kh mig

Svar:
Kære dig
Det virker som om, at du tænker rigtig meget på din veninde og er bekymret for hende - det kan jeg godt forstå. Hun er heldig at have en omsorgsfuld veninde som dig!
Jeg kan godt forstå, at du er bange for at miste hende, og også er bange for, hvad der kan ske, hvis hun kommer hjem til dig. Det er store bekymringer at gå rundt med, og det skal du ikke stå med alene. Jeg tænker, om det kan være en mulighed, at I i stedet er sammen ved hende? Det lyder til at hun bor på et opholdsted, hvor der er professionelle, der kan hjælpe, hvis hun nu skulle få det dårligt. Det vil måske også gøre dig mere tryg, at der er nogen, der har ansvaret, hvis der nu skulle ske noget - og det er ikke dit ansvar.
Bor du mon hjemme ved dine forældre? Hvis du hellere vil, at I er ved dig, kan du også snakke med din mor eller far om det, og lave en aftale med dem om, at de er i nærheden, mens hun er der. Det kan også være, at du kan mærke, at du ikke rigtig er tryg ved nogen af delene, og så tænker jeg, at det er helt fair, at du kan tage en snak med hende om det. Du kan f.eks. sige noget i retning af "Jeg vil virkelig gerne være sammen med dig, men jeg kan mærke, at jeg synes, at det er svært, at du kommer hen til mig, når du har det, som du har det lige nu. Har du et forslag til, hvordan vi kan ses, så det er trygt og godt for os begge? Eller skal vi vente med at ses, til du har fået det lidt bedre? Jeg vil gerne besøge dig i stedet?" Måske sådan noget lignende? Hvad tænker du om det?
Det er rigtig godt, at du er der for din veninde - det må ikke være nemt at have en veninde, der kæmper med de ting, som hun gør. Men det er også rigtig vigtigt, at du passer på dig selv. Din veninde er ikke dit ansvar - hun har brug for hjælp fra professionelle, og det lyder det heldigvis også til, at hun får. Men som sagt lyder det til, at hun har en god veninde i dig, der tænker på hende og er omsorgsfuld. Det er rigtig godt og en god egenskab!
Har du snakket med nogen omkring, hvordan du oplever det? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt at snakke med en, du har tillid til, om det hele. Det kan f.eks. være en forælder, en lærer eller en venindes mor? Her kan du fortælle, at du er bekymret for din veninde, og at du er bange for at være sammen med hende ved dig. Du skriver også, at du selv ved, hvordan det er at have det så dårligt. Har du mon snakket med nogen om, hvordan du har det? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt og vigtigt, at du også får snakket med nogen om dét.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også snakke med en af vores rådgivere i vores 1-1 chat
De bedste hilsener,
Pernille