Svært med SU
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Jeg er på SU. Jeg har en del udgifter pga at jeg har en kronisk sygdom og selv med tilskud, så går meget af min SU til medicin.
Jeg har så mange ting, som er gået i stykker og som gør, at jeg kunne købe nyt: en ny mobil ( har ikke en smartphone og behøver det til studiet), jeg går i det samme tøj altid, køkkenting der er gået i stykker. altså, det er ikke til dyre tasker mv.
Men, jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal prioritere? For jeg er også stresset og tænker på, at tage på noget ferie, enten på en idrætshøjskole til sommer eller sådan. Og det vil give energi og oplevelser. Jeg vil også gerne tabe mig og min læge sagde, at jeg kunne opsøge en diætist, men ALT koster jo penge.
Jeg har en del venner og veninder, der har forældre der betaler meget for dem. Og de har jo ikke sådan problemer med at få hver krone til at række. Jeg må sågar tænke på, når jeg handler ind, at købe billigt og ikke "impulskøbe".
Men det påvirker mig psykisk. Jeg kan ikke forklare hvordan, men det er ikke sjovt, at vente på SU´en er gået ind, før man "tør" planlægge.
Kan jeg få andre tanker om dette her, i stedet for, at det dræner/bekymrer mig?

Svar:
Kære dig
Det lyder virkelig til at din økonomi fylder rigtig meget for dig lige nu, og jeg er glad for at du har skrevet ind til os.
Det kan være enormt hårdt at opleve at ens økonomi ikke hænger sammen, og at man ikke har mulighed for at gøre de ting man har lyst til - uanset om det er idrætshøjskole, diætist eller impulskøb. Det kan, som du skriver, være meget stressende, og jeg kan udemærket forstå at du begynder at føle et stort pres. Derfor tænker jeg også at du måske kunne have gavn af at få hjælp til at få styr på din økonomi, af nogen som f.eks. ved hvordan man laver et godt budget, hvilke tilskud man kan søge til f.eks. sin medicin og lignende. Der findes forskellige rådgivninger rundt omkring i landet, men jeg vil fremhæve den der hedder UngØkonomi. De har tilknyttet en masse forskellige kompetente rådgivere, som kan hjælpe med alt fra banken, forsikringer og juridiske ting, og det foregår som udgangspunkt online. Det er desuden ganske gratis, og kommer derfor ikke til at koste dig noget udover den tid, du skal bruge på at snakke med dem.
I forhold til om du kan få andre tanker istedet for dem der dræner dig for energi, så er det et lidt vanskeligt spørgsmål. Jeg kunne godt fortælle dig om positiv tænkning, om accept af problemer og lignende, men umiddelbart så tænker jeg ikke at det vil være det bedste råd. Stress og bekymringer over ens økonomi fylder utrolig meget, og som du selv skriver, så bruger man penge til næste alting, så jeg tror ikke at din stress vil forsvinde ved at tænke anderledes. Men hvis du tilgengæld søger den rette hjælp til at få et godt overblik over din økonomi, og dermed et overblik over hvad du kan spare op/hvad du kan bruge, så tror jeg at tankerne vil falde mere til ro af sig selv. Ofte vil vores tanker være kaotiske, fordi vi ikke kan finde hoved eller hale i noget, og så snart vi begynder aktivt at tage kontrollen tilbage i vores egne hænder, så bliver det mindre kaotisk. Du har allerede, ved at skrive herind, taget første skridt, og nu håber jeg at du vil tage det næste skridt ved at kontakte UngØkonomi.
Til sidst vil jeg minde dig om at der heldigvis stadig er rigtig mange ting som er gratis, og at du f.eks. kan begynde at træffe de sundere valg i hverdagen for at tabe dig, f.eks. gå en tur hver aften, tage trappen fremfor elevatoren, cykle rundt, drikke godt med vand og købe sunde (og billige) måltider. Hvis du ønsker mere inspiration, så prøv at google "gratis glæder" eller " [indsæt emne, f.eks. motion, mad, eller lignende] på budget"
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at bruge vores chat eller skrive igen.
Kærlig hilsen
Signe