svimmelhed ved måltider - hjælp.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hej Cyberhus. jeg har over den sidste uge haft et mindre problem, som jeg inderligt håber på i kan hjælpe mig med/give mig svar på! Det er sådan at jeg for en halv uge siden sad i klassen, i skolen sammen med en masse veninder og spiste frokost sandwich som vi havde købt. Da jeg havde spist ca halvdelen blev jeg MEGET svimmel, jeg tænkte at grunden bare var, at jeg var sulten og spiste bare videre. Efter et par bidder mere blev det værre og jeg fik det som om jeg skulle besvime! Fik ekstrem hurtig vejrtrækning og begyndte at græde, fordi det var så væmmeligt i kroppen! Jeg fik noget luft og cola(sukker) at drikke og så forsvandt det værste. Jeg var dog meget træt og svimmel resten af dagen. Siden den dag har jeg været svimmel, ved hvert måltid på dagen. Udover det er jeg svimmel ca hver anden gang jeg skal sove (lukke øjnene). Så snart jeg lukker øjnene bliver jeg virkelig svimmel og må åbne dem igen fordi det er så ubehageligt. Jeg har aldrig prøvet noget lignende, jeg er ikke allergisk over for nogle madvare og har aldrig reageret anderledes overfor mad. Jeg spiser ikke anderledes end hvad jeg hele tiden har gjort. Kan det være for højt eller for lavt blodtryk eller blodsukker? P-pillerne? Andet? Vil gerne have svar på hvad det er. Er bange :( hjælp! Knus den forvirrede!

Svar:
Hej Forvirrede.
Det lyder meget ubehageligt det du oplever. Jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
Svimmelhed kan være udtryk for mange forskellige tilstande i kroppen. Alt lige fra virus på balancenerven, lav blodprocent, lavt blodtryk eller blodsukker, sult og mange andre ting. Det er derfor svært, både for personer der oplever det, men også for læger at sige helt præcist hvad det er, og det kræver ofte flere forskellige undersøgelser før man kan give et endeligt svar, og nogle gange finder man ikke svar, og svimmelheden forsvinder af sig selv.
Svimmelhed efter et måltid, kan skyldes, at blodsukkeret falder idet kroppens hormoner forsøger at få energien du har spist ind i muskler og lever. Her kan der opstå for lavt blodsukker, men det kræver yderligere undersøgelser, herunder af blodsukkeret samt udelukkelse af andre ting, før man kan være sikker på det er derfor.
Jeg synes derfor, at du skal få en tid hos din læge. Din læge vil højst sandsynligt lave det der hedder en neurologisk undersøgelse, dvs. en grov undersøgelse af dit nervesystem via forskellige øvelser. Derudover vil du formentlig få målt dit blodtryk og måske også få taget nogle blodprøver og få målt dit blodsukker. Afhængigt af hvad undersøgelserne viser, og hvad din læge finder frem til via din historie kan man komme nærmere årsagen.
Indtil du får tid hos din læge, vil jeg råde dig til, at gøre det der virker. Dvs. drikke noget cola hvis det hjælper, få noget luft hvis det hjælper, spise flere små måltider så du ikke når at blive for sulten hvis det er det der skal til.
Da svimmelhed er en kompliceret sag der involverer mange forskellige dele af kroppens systemer, kan jeg ikke give dig endeligt svar nu, men jeg håber du alligevel kan bruge svaret til noget, og får svar på din svimmelhed.
Hilsen Lea