Svigtet!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære cyperhus. jeg har virkelig brug for hjælp! jeg har tidligere skrevet herind omkring min fars kæreste. det er sådan her at min mor og far gik fra hinanden da jeg var 6 år gammel. får nogle år siden fik min far en kæreste og hun var da sød nok, lige indtil for få år siden. hver anden weekend vi skulle hjem til vores far så var hans kæreste "M" der hele tiden og hun blandede sig hele tiden. så hver gang man skrev noget på facebook så skulle hun fortælle videre.... og det var pænt irriterende. jeg har i mange år nu gået med at "M" blandede sig hver evig eneste gang mig og min lillesøster var hos vores far. jeg ved at hvis jeg sagde noget til hende som at hun skulle lade være og blande sig så ville vores far blive sur. jeg havde aldrig modet til at svare hende igen. lige indtil i onsdags den 17. oktober. jeg skrev sådan her på facebook: Min status: hvor er jeg dog bare træt af dig man! "M" skriver: - så sig det dog til personen i stedet for at være negativ på FB. jeg skriver: - vær sød og bland dig uden om. nu er jeg virkelig træt af det her! du blander dig hver evig eneste gang! hvad jeg skriver her, kan du vel være ligeglad med? nu har jeg ligesom fået nok! efter alle de år du har æret hos vores far imens mig og maria har været der så skulle du altid blande dig i et eller andet vi sagde. og ved du hvad? det klart maria ikke gider være hos far når du skal blande dig evig og altid! maria vil smadder gerne se far men hun magter ikke at høre på at du skal blande dig hele tiden! det var helt fint du var hos far imens vi også var der så vi kunne hygge os, men det blev ligesom nok til sidst. vi havde ligepludselig ikke far mere for os selv og det var pænt irriterende og ved du hvad jeg også er pisse træt af? at hvis jeg skriver noget godt her på facebook og jeg evt skal hjem til farfar og farmor så skal du lige sladre! og det er fanme irriterende. endelig for jeg sagt ting til dig jeg har ville meget længe! og nå ja hvis far ikke ser det her så har du sladderet igen! hvis han bliver sur så er det bare det. jeg har overhovedet ikke lyst til at være uvenner jeg vil bare gerne have at du stopper med at blande dig hvis du ikke kan tåle det så må du bare ignorere hvad jeg skriver! mig og maria elsker ligesom også vores far og det kan du ikke tage fra os!! jeg har sagt min mening og så må du jo acceptere eller lade vær! "M" skriver: kan skrive mange ting her du ville blive ked af. men du glemmer lige en masse misforståelser der har været. men vil ikke hænge dig op på noget her på åben FB du bliver hermed slettet og er ikke velkommen i mit hjem eller i vores bil tak for alt det gode der var engang. "M" skriver fredag den 19 oktober: det er slut med børne weekender det er sgu skønt! så kan "J" (min far) og jeg lave en masse vi ikke kunne før :-P. - ærligtalt hvad bilder den møg kælling sig ind? undskyld mit sprog men jeg er både rasende og ked af det! min far er jo så blindt forelsket i hende og kan ikke se at der er noget galt! hvis vi ikke kan acceptere hans kæreste så må vi bare skride! mig og maria var kun på weekend hver 14. dag. altså fredag til søndag eftermiddag. maria har ikke været hos vores far siden jul sidste år fordi hun ikke kan klare "M" Jeg er så flyttet hjemmefra og har ikke været på weekend længe.. jeg er virkelig så gal at jeg kunne slå hende ihjel! men det gør jeg ikke for så klog er jeg. men hvordan kan man være sådan? mig og maria er blevet svigtet af vores far og han vil ikke se sandheden i øjnene. og "M" tror at hun kan styre det hele. HJÆLP MIG!!! JEG HAR VIRKELIG BRUG FOR HJÆLP!!! hvordan kan jeg gøre så den kælling "M" stopper ALT sit pis!? pliz hjælp mig. gider ikke leve et liv hvor man bliver svigtet af sin far! håber så meget min far endda kommer og siger jeg har ret og han ikke gider "M" mere men jeg tror desværre bare aldrig at det sker ;( Hilsen SVIGTET PIGE.

Svar:
Hej du.
Det er helt tydeligt for mig at mærke igennem dit brev, at du er ked af det og sur over alt det som er sket. Og det er der ikke noget at sige til. Derfor er det også rigtig godt du skriver til Cyberhus og får vendt dine tanker og følelser omkring det hele.
Du beskriver, at dig og din fars kæreste, "M" havde det fint sammen i starten, men at hun begyndte at blande sig. Og det kan selvfølgelig være rigtig irriterende. Du skriver også, at du aldrig fik sagt noget til din far om, hvordan du havde det med det hele. Det tror jeg har meget at gøre med konflikten, at der aldrig er blevet talt om det. For som du skriver, fik du bare nok en dag og så kom det hele ud på FB overfor "M", hvilket jo ikke var så heldigt.
I forhold til det den episode, synes jeg "M" skulle have taget diskussionen et andet sted end FB og jeg kan godt følge dig i, at du bliver sur og ked af det, når hun efterfølgende skriver de ting på FB som "dejligt med børnefri weekend" og det synes jeg, er en smule umodent og unødvendigt. For selvom I begge er voksne mennesker (du skriver du er 18 år) så er hun "forældre" i jeres forhold og her kunne hun have vist sig som den mest voksne og taget et ansvar for at jeres diskussion ikke kom ud i et offentligt forum.
Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du får talt med din far om alt det her. Måske sammen med din søster og selvfølgelig helst alene, jer tre. Men bagefter synes jeg også det er rigtig vigtigt, at I alle fire får talt om hvad der er foregået, hvorfor og hvad I kan gøre for at ændre på situationen. Jeg ved du skriver, at du er bange for at din far tager "M"s parti og er på hendes side, men jeg synes du skal tage chancen og jeg tror på din far vil lytte til dig, hvis du giver udtryk for dine følelser. Det er meget nemt at blive sur og vred når man står i din situation, det har jeg meget forståelse for, men jeg tror det er den bedste vej frem.
Inden jeres snak, kan du tænke igennem hvad du gerne vil sige og lægge vægt på det som gør dig ked af det og du føler du mangler ham. Det kan være meget svært at løse en konflikt, hvis man hele tiden ender med at beskylde hinanden for ting og være sure. Det kræver at alle parter er villige til at lytte og sige undskyld og acceptere en undskyldning. Det kræver at både ”M” er villig og du er villig, til at løse konflikten, så jeg tror også det er vigtigt at du indstiller dig på, at det skal løses i fællesskab. Hvis du på en stille og rolig måde kan fortælle ”M” at nogle af de ting hun gør/har gjort gør dig sur og ked af det og du føler hun blander sig, kan I måske snakke om det og lære hinandens grænser at kende og ikke lade alt irritationen samle sig og eksplodere. Du kan måske sige til hende, inden du fortæller om dine følelser, at det er meget vigtigt for dig, at hun lytter på det du har tænkt dig at sige og du vil lytte til hende bagefter. Det skriver jeg, fordi jeg tænker den bedste løsning er, at I alle kan fungere sammen.
Du skriver i dit brev at hvis I ikke kan accepterer hans kæreste, så kan I bare skride. Nu er jeg lidt usikker på om det er noget han har sagt eller om det er noget du føler han tænker? Uanset om det er det ene eller andet, tror jeg den bedste løsning er at snakke om det hele. Hvis du synes det er for svært at ringe til ham eller snakke med ham face-to-face, kunne du måske prøve at skrive et brev til ham om hvordan du har det?
Jeg ønsker dig alt det bedste og at du og din familie finder en løsning på den her konflikt.
Mange tanker til dig fra Helle N