Svært ved at se positivt

brevkassespørgsmål

Svært ved at se positivt

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Jeg går i gymnasiet i 2.g og burde egentlig have det godt. Jeg er en del af en gruppe på 7 (forøvrigt et dårligt antal, da der næsten altid er én "udenfor") Jeg er en afholdt pige, men jeg ser det bare ikke. Jeg føler mig slet ikke god nok blandt mine venner og veninder. Min familie er det bedste jeg har, og dem ved jeg at jeg altid kan komme til. Jeg har hele mit liv været en meget pligtopfyldende, stille pige som HADER når noget går galt. Jeg er virkelig dårlig til at fejle. Det ligger i mit hovede i lang tid hvis det sker. Især hvis jeg er bange for at jeg har såret én. Egentlig går jeg næsten altid til personen hvis jeg er bange for at have såret ham eller hende. Men mit liv er meget styret af at være perfekt selvom jeg godt ved med min fornuft at ingen er perfekt. Jeg ville gerne turde slå mig mere løs. Turde råbe højere, turde blive set og hørt. Men jeg er bange for at folk griner af mig, snakker om mig og synes jeg har fejlet eller sagt noget dumt. Jeg har svært ved at stole på mine veninder og det de siger. Jeg er for stille og jeg tør ikke sige min mening når jeg er sammen med dem. Og det er underligt, for de holder mig ikke udenfor på nogen måde. De snakker til mig, griner med mig, tager mig med i samtaler osv. Aligevel føler jeg mig hele tiden til overs. Jeg er ikke sjov, jeg har ikke nogle sjove historier de kan grine ad og jeg er ikke god til at fortælle sjove historier så de bliver værd at lytte på. Ved ikke helt hvad mit spørgsmål er. Jeg har bare brug for at føle glæde ved at være sammen med mine veninder. Det gør jeg bare ikke. Jeg har brug for at turde åbne mig op og være lidt mere ligeglad med hvad folk tænker. Den her mail lyder nok ikke af det store. Men på efterskolen var jeg meget langt nede og min mor begyndte at snakke om en depression. Siden er jeg aldrig rigtig "kommet op" igen. Jeg har gode stunder. Men selvom folk giver mig et knus, lytter til mig, griner hvis jeg har en sjov historie så ser jeg det bare ikke. Jeg bliver ikke glad. Har du et godt råd til hvordan jeg kan lære og se de positive ting i stedet for de negative, så jeg kan lære at slå mig lidt mere løs og vise hvem jeg er? MVH hende den stille pige

Svar:

Hej stille pige.

Det er godt du skriver herind, for det lyder som om, at du har en masse tanker og følelser som fylder meget i dig. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

Det lyder som om, at du har et godt netværk, du har gode veninder, og du har en familie som er der for dig. Det er rigtig godt at have et godt netværk, for så er der folk der kan hjælpe og støtte en, til det der kan være svært.

Du skriver at du gerne vil have hjælp til at se mere positivt på tingene, og hvor er det godt at du selv er opmærksom på, hvad det er du har brug for hjælp til. Du virker meget bevidst om dig selv.

Jeg kan læse ud fra dit brev, at du er rigtig "god" til at se alt hvad der er forkert ved dig selv, og jeg tror det bunder i en stor usikkerhed, som gør at dit selvværd bliver lavt. Så det der er vigtigt for at du kan se positivt på tingene i dit liv, er at du begynder at se positivt på dig selv, og at du begynder at holde af dig selv, og få følelsen af at du er god nok, for det er du!

Men det kan være rigtig svært at gøre alene, og du har allerede taget et skridt ved at erkende at du gerne vil have hjælp. Du har taget et skridt ved at skrive herind, for at få hjælp. Så det er rigtig godt, du er på vej i den rigtige retning.

Det næste skridt du skal tage, er at tale med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig og støtte dig. Da du gik på efterskole, havde du det rigtig svært og din mor snakkede om en evt. depression, og at du ikke rigtig synes, at være kommet helt ovenpå igen. Derfor tænker jeg, at det også kunne være godt at snakke med en psykolog, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du har det dårligt med dig selv, og har svært ved at se positvit på tingene. Måske kan en psykolog hjælpe dig og give dig nogle redskaber til at få det bedre. Derfor synes jeg du skal få en tid hos din læge, og fortælle hvordan du har det, og så kan lægen give en henvisning til en psykolog.

Jeg vil også foreslå dig at bruge chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen som er vant til at chattte om de her ting som er lidt svære. Den har åben mandag til torsdag kl.14-19, og måske kunne det også være rart for dig.

Nogle gange når man er kommet ind i en ond cirkel, som du f.eks. er med kun at se det negative. Så kan det være en god hjælp at sætte sig ned med et stykke papir, hvor du skal skrive alt det positive ved dig selv og dit liv. Det kan være rigtig svært at komme i gang, men så kan du evt. få hjælp af en veninde eller en i din familie. På den måde bliver du "tvunget" til at se positivt.

Du er også velkommen til at skrive ind til chatten eller til at skrive til mig igen.

De bedste tanker fra Kristine