Svært med at give slip på barndommen
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej ville gerne ha' at det er en psykolog der svare på mit spørgsmål Jeg er en dreng på 16 år som har svært med at blive voksen. Jeg svaner virkelig meget min barndom og har ikke rigtig lyst til at leve mere, gider ikke leve et voksen liv. Jeg har snakke med min læge om det. han mener også jeg skal snakke med en psykolog om det. Jeg ved bare min familie ikke har råd til at jeg skal til psykolog så jeg føler mig virkelig fortabt. Jeg ser tit film som jeg elske at se som barn og kan se dem flere gange om dagen hvis jeg har brugfor det. Jeg føler mig bare så meget fortabt siden jeg ikke kan komme til en psykolog. p.s min familie ved ikke jeg har det dårligt. Jeg ved at jeg ikke kan snakke med dem om det og mine venner har jeg prøvet at snakke med dem om det men de tror bare ikke på det.

Svar:
Kære du
Rigtig godt at du skriver herind til os, når nu du går og føler dig fortabt for tiden.. Det kan godt være svært at nærme sig overgangen fra barn til voksen. Især hvis man forbinder sin barndom med noget trygt og godt, men at man måske ikke rigtig kan se det samme trygge og gode komme en i møde som voksen.
Når man bliver voksen betyder det ansvar og forpligtelser – men det betyder også at man selv kan bestemme hvad man vil og over sig selv, og dermed kan man selv opsøge en masse gode oplevelser og glæder. Jeg ved ikke hvad du forbinder med at være voksen, men jeg får indtrykket af at du har haft en god barndom, siden du savner den, og det er jo bare rigtig dejligt. Så hvem siger at voksenlivet ikke bliver lige så godt?
Jeg synes det er rigtig flot at du selv har snakket med lægen, og jeg tror også det ville være rart for dig at tale med en psykolog – selvom du siger din familie ikke har råd, så kan det jo være de gerne vil prøve at finde pengene, når nu du har brug for det? Jeg tænker i hvert fald at det ville være en god idé at prøve at fortælle din familie om hvordan du har det. Måske viser det sig, at du godt kan snakke med dem om det? Kan de ikke finde pengene, så har de fleste skoler faktisk også en psykolog tilknyttet, som man kan få nogle gratis samtaler med. Måske kan du prøve at undersøge det på din skole? Husk du er også meget velkommen på vores chat en dag, hvor du evt. kan chatte lidt om hvordan din barndom var og hvad du forventer af voksenlivet..
Jeg håber du kan bruge mine råd, og at du snart vil begynde at glæde dig til de ting der venter dig som voksen.
Mange tanker fra Heidi