Styret af kalorier og vægt

brevkassespørgsmål

Styret af kalorier og vægt

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg er en 15-årig pige, der efterhånden er ved at være rigtig godt træt af min tankegang i forhold til kalorier og vægt. Jeg har altid været buttet som barn, men da jeg kom i teenageårene, tabte jeg mig lidt, i takt med at jeg voksede. Jeg er lidt kraftigt bygget, og vejer 65 kilo. Jeg er 1,74 høj. Det vil sige, at min BMI ligger normal - sådan da, lidt højt. Men hvis jeg skal være ærlig over for mig selv, er det jo ikke fedt, men muskler, da jeg dyrker fitness hver anden dag. Det jeg håber I kan hjælpe med, er råd imod det, at tælle kalorier, og gå så meget op i min vægt. Jeg er MEGET styret af, at jeg tæller kalorier. Jeg har faktisk svært ved at lade være, og det irriterer mig. Jeg tænker også rigtig meget over hvad jeg har spist, og ikke mindst, hvad jeg "må" spise resten af dagen. Det fylder alt for meget - hvad vil I foreslå, for at jeg kan slappe lidt af igen? Jeg har haft samtale med en skolesundhedsplejerske, men det ønsker jeg IKKE. Jeg føler mig overhovedet ikke tilpas i rollen, som offeret det skal snakke med andre. Jeg vil helst selv, og det tror jeg godt jeg kan. Jeg vil helst heller ikke snakke med min mor/far, som jeg ellers har et rigtig godt forhold til!;) Jeg vil også nævne, at jeg har lagt slikket på hylden. Og jeg der ellers ELSKER slik! Jeg spiste ikke alt, alt for meget, men nøjedes om fredagen. Det er jeg stoppet med, da jeg simpelthen får vildt dårlig samvittighed af at have spist 4-500 kcal i slik. Det sprænger jo mit ret hårde kaloriebudget. Nogen ideer til, hvad jeg kan gøre ved det? Forresten vil jeg lige nævne, at jeg er en god, fornuftig pige, der ellers ikke har problemer. Jeg er også sikker på, at jeg sagtens kan klare det selv, med lidt hjælp/råd fra jer, til at slappe lidt af. Mvh. Cille.

Svar:

Hej Cille

false

18 pkt

false

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Tabel - Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Jeg kan godt forstille mig, at det kan være lidt svært at komme af med de kalorietanker, når først du er begyndt, at tænke så meget på det. Sådan tror jeg der er mange piger der har det, hvis de først begynder at tænke meget på vægt og kalorier.

Jeg synes det er rigtig godt, at du godt kunne tænke dig at komme af med de styrende tanker. Jeg kan godt forstille mig, at det kan blive hårdt i længden, hvis det kommer til at fylde så meget. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Maden
Det er som regel sådan, at hvis først man har forbudt sig selv at spise noget bestemt mad, så kan man ikke lade være med at tænke på det hele tiden. Så når du har sagt til dig selv, at du ikke må spise slik, så kan jeg forestille mig, at du kommer til at tænke endnu mere på det slik du ikke må spise.

Vægt
Hvis du gerne vil holde en sund vægt, så hjælper det ikke så meget, at begynde, at tælle kalorier hele tiden. Hvis du gør livet surt for dig selv, ved at sige til at dig selv, at du ikke må spise chokolade, slik, chips og den slags, så får du det bare endnu dårligere med dig selv, hvis du så kommer til at spise et enkelt stykke. Det virker også som om, at det er sådan du har det, når du får dårlig samvittighed over at have spist 500 kcal slik.

Mit råd til dig
Den bedste måde man kan holde en sund vægt er, at spise sundt og varieret mad i løbet af dagen. Jeg vil råde dig til at følge de 8 kostråd fra Sundhedsstyrrelsen. Der er også mange der lever efter 80/20 reglen. Det betyder at du må spise 80 % sundt og 20 % usundt. Med denne regel kan du godt tillade dig selv at spise lidt slik engang imellem.  Hvis du tillader dig selv at spise slik engang imellem, så tror jeg faktisk også, at du vil stoppe med, at tænke så meget over kalorier hele tiden. Hvis du til hverdag spiser sundt, så sker der ikke noget ved at du spiser lidt i weekenden, eller tager et stykke slik engang imellem. Det er ikke noget man bliver tyk af.

Hvis du kan mærke at kalorietankerne bliver ved med at være der og du føler dig styret af det, så synes jeg du skal prøve, at snakke med enten din sundhedsplejerske eller din mor om det. Jeg ved godt, at du ikke har så meget lyst til det, men hvis dine tanker forsætter, så synes jeg det er vigtigt at du får snakket med en voksen om det.

Jeg håber at du kan blive lidt mere afslappet omkring din mad, så du ikke skal være så styret af kalorier.

De bedste hilsner Sine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål