Stuaarrest
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse, har fået stuearrest i et halvt år, plus så må jeg ikke bruge sociale medier.
Er igang med tredje månede nu, og kan simpelthen ikke holde det ud, får stress, depression, og føler jeg mister alle mine venskaber
hver dag så græder jeg nærmest og tænker konstant på minder med mine venner, havde ventet siden sidste sommer på det blev varmt efter vinter, så jeg kunne have det sjovt med mine venner, men så fik jeg stuearrest og nu skal jeg sidde indenfor hele sommeren, det virkelig hårdt, mine forældre er ikke typen man kan snakke om tingene med, og det kan sagtens komme til vold, så ved ikke hvad jeg skal gøre. Har aller mest lyst til at stikke af til jeg fylder 18, men det ikke en mulighed..

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, din historie lyder utrolig ubehagelig og voldsom. At få stuearrest er ikke rart - uanset om det varer en time, en dag og især ikke, hvis det - som i dit tilfælde - strækker sig over et halvt år. Det må være rigtig hårdt for dig at være så langt væk fra alt det, du gerne vil, og jeg forstår godt, du er ked af det over det og har lyst til at stikke af.
Jeg vil starte med at sige, at jeg synes, det er meget urimeligt, at dine forældre har afskærmet dig fra virkeligheden i så lang tid. Nu ved jeg ikke, hvorfor de har gjort det, men jeg synes, det lyder som om, det har mange konsekvenser for dig at være lukket inde på den måde. Det er ærgerligt, at du ikke føler, du kan snakke med dine forældre om det, for jeg synes, det lyder som om, der kunne være behov for det. Jeg ved ikke, om du har fortalt dem, at du føler dig stresset, deprimeret og alene, men jeg tænker, at det er vigtigt, de får det af vide. Måske har de ikke tænkt over, hvordan det påvirker dig og dit liv at være så alene. Når ens forældre er svære at snakke alvorligt med, kan det være en god idé at skrive et brev til dem, hvori du fortæller dem om dine følelser og tanker ift. stuearresten. Faktisk præcis, som du gør her. På den måde kan de få et stort indblik i din situation, og du slipper for at skulle forsøge at tale med dem, som du synes er svært.
Hvis dine forældre ikke reagerer på - eller tager godt imod - at du fortæller dem, hvordan du oplever det, synes jeg, du skal fortælle det til nogen, der kan hjælpe dig. Det er bestemt ikke meningen, at du som ung fyr skal miste dine venner og få svære psykiske problemer, fordi dine forældre har valgt at holde dig inde. Hvis du har nogen fra din familie, som du stoler på, synes jeg, du skal fortælle dem om det, så de kan hjælpe dig. Det er ikke nemt at tage en kamp op med sine forældre alene, og derfor tror jeg, du har behov for støtte fra nogen, du føler dig tryg ved.
Hvis du ikke kan komme i kontakt med nogen fra din familie, synes jeg, du skal tage kontakt til din kommune. Din situation er alvorlig, fordi du er bange og har været udsat for vold. Derfor kan der være behov for, at kommunen griber ind for at få det stoppet. Du kan finde kontaktoplysninger på din kommune ved at skrive din kommunes navn på Google. Så skulle det gerne komme frem, hvem du kan kontakte for at få hjælp. Din kommune kan hjælpe dig ved at komme ud til dig og tale med dine forældre og måske endda få dig flyttet fra hjemmet, hvor det lyder som om, du slet ikke trives med at være.
Jeg synes, det er meget vigtigt, at du får stoppet stuearresten hurtigst muligt - uanset hvad grunden til den er. Lige meget hvad du har gjort forkert, skal du ikke være lukket inde i et halvt år og opleve det, du oplever. Enhver laver fejl, og når børn fejler, skal de ikke straffes så hårdt, som du bliver netop nu.
Jeg håber, du slipper ud af arresten og får hjælp til at få dine forældre på andre tanker. Du fortjener en sommer med frihed og med de mange gode venskaber, du har opbygget.
Kh. Matilde