Stress? Skole?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
Jeg går for tiden i 1.g på gymnasiet, og jeg synes det er ekstremt hårdt. Jeg orker ikke være der, og jeg har ikke overskuddet til hverken lektier eller afleveringer. Jeg har prøvet at søge hjælp hos studievejlederen, som også valgte at sende mig til en psykolog, men intet har hjulpet. Jeg er stoppet begge steder, da jeg ikke følte det gav mening og jeg ikke ville blive ved med at spilde deres tid. Jeg har en god veninde som har lavet en opgave om stress, som hun skulle fremlægge, hun spurgte så om hun måtte øve den overfor mig, det havde jeg selvfølgelig ikke noget problem med, så det gjorde vi. Jeg er efterfølgende kommet til at tænke meget over det, og kunne nikke ja til en del af de symptomer hun nævnte. Hvis jeg får konstateret stress af min læge, hvad vil der så ske med min skolegang? Kan der overhovedet gøres noget?

Svar:
Hej
Det kan være ekstremt hårdt at gå i 1.g. Det kan virke helt vildt overvældende med alle de lektier og afleveringer, og man kan nemt miste overblikket. Jeg kan sagtens forstå dig, jeg møde mange som dig, der kan føle det lige sådanne i 1.g.
Det er super godt, at du lytter til dig selv og tidligere har kontaktet din studievejleder på dit gymnasium, og det lyder til, at hun har lyttet til dig angående dine tanker og følelser, idet hun henviser dig til en psykolog. Når du skriver, at du er stoppet ved denne psykolog, fordi at du ikke føler det giver mening, og at du ikke vil spilde deres tid, så syntes jeg det er ærgerligt. Husk, at det er deres job, at hjælpe dig, og at du derfor ikke spilder deres tid. Det er aldrig forkert at bede om hjælp.
Hvis du vælger muligheden for at kontakte din læge, for at undersøge om du har stress, og hvis du så har det, vil der højst sandsynligt ske det, at du får en henvisning til en psykolog.
Derfor er det vigtigt, at du gør dig klart, at en psykolog er til for at hjælpe dig, og derfor er det vigtig, at du er ærlig over for dig selv og denne psykolog, således at du får det bedste ud af de samtaler du har med psykologen.
En mulighed er, at du også taler med din studievejleder igen for at høre, hvad hun foreslår dig af hjælp. Er der eventuelt på det gymnasium du går på, lektiecafeer, hvor man kan få hjælp. Er der mulighed for at få en mentor eller en anden form for støtte til at klare, mens du går på gymnasiet. Eller er der en elevcoach, som du kan bruge, mens du går på gymnasiet. Har du overvejet muligheden, om der en klassekammerat, som du arbejder godt sammen med, som du kan bruge som lektiemakker. Din studievejleder vil også kunne fortælle dig i forhold til, hvis du skulle have stress, om der kan ordnes noget i forhold til en sygeperiode eller orlov fra studiet, uden at det får indflydelse på din skolegang, men det er ikke sikkert at du føler du har brug for det, hvis der er nogle af de andre muligheder, der hjælper dig.
Husk at det aldrig er forkert at bede om hjælp!
Venligst Thilde