stress og spiseforstyrrelse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hver eneste morgen stresser jeg rundt, for at blive færdig til tiden, og det har jeg gjort i godt et halvt år nu. her på det sidste er jeg begyndt at glemme en del ting, hvis jeg lægger en ting fra mig i to sek. glemmer jeg hvor den er, og her i morges glemte jeg at børste tænder og tage deo på, to normale ting, som plejer at være en "selvfølge". er det et tegn på stress?
så er jeg også begyndt at syntes at mad er ekstremt ulækkert, og selvom jeg er sulten mister jeg nogengange appetitten ved synet af mad. mit vægt svinger op og ned af de 50 kilo, men når den viser 49 bliver jeg utroligt glad, og den følelse skræmmer mig. er jeg ved at udvikle en spiseforstyrrelse?

Svar:
Kære pige 15 år.
Tak for din mail, hvor du rigtig flot beskriver din hverdag og de tanker du har om stress og spiseforstyrrelse.
Det er meget normalt at unge mennesker i din alder kan glemme ting. Der sker rigtig mange ting i din alder og tankerne kan være alle mulige steder. Og når tankerne er andre steder kan man meget let komme til at glemme ting.
Du kan måske prøve at se om du har for mange ting i din hverdag. Måske har du lidt for mange aftaler om eftermiddagen?, måske kan du stå lidt tidligere op om morgenen, så man har god tid til at nå det hele?
Omkring dit forhold til mad, så synes jeg det er rigtig flot at du er så opmærksom på hvad du tænker og føler omkring mad og vægt.
Jeg synes det er vigtigt at du får snakket med andre om det. Du kunne snakke med dine forældre, og I kunne måske hygge jer med at lave noget mad sammen. Prøv at finde nye spændende opskrifter og lav nogle anderledes og sjove madpakker til skolen - Det kunne måske hjælpe dig til at få et andet syn på mad.
Det er helt normalt at vægten svinger en del i din alder, det er fordi din krop vokser og udvikler sig. Du skal være opmærksom hvis du tager rigtig mange kilo på eller taber dem, men ellers synes jeg ikke du behøver at kigge så meget på vægten.
Husk at du altid kan chatte med en voksen her i Cyberhus. Det kunne også være en god måde at få flere ideer til din hverdag.
Venlig hilsen
Erroll (vikar for Marianne)
.