Stress & depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus. Jeg står i det problem at jeg er bange for jeg har både stress og en depression.. Har taget en million test for begge ting, og har det værste ved dem begge.. Men har utrolig svært ved at skulle tage til læge, for det vil betyde jeg skal fortælle min mor om det. Og jeg har skulle fortælle hende en masse, både cutting, og selvmordsforsøg, har en sygdom(laktoseintolerence) og bøvle med, plus jeg vidst har en sygdom mere.... Hun skal ikke have mere.. Alt i mit liv er så ligegyldigt, har det også af lort i min klasse. Og det eneste gode der er, er min mor og søster, kan ikke se hvor meget der er der....

Svar:
Kære 14-årige
Det er godt at du skriver herind for at få et råd fra en voksen, for jeg tror, at du er kommet til at bruge for meget tid på nettet med forskellige tests og dermed kommet frem til, at du er stresset og har en depression.
Du har sikkert taget alle disse tests, fordi du ikke har det godt og er bange for hvad der er galt med dig.
Det er imidlertid meget svært at skelne mellem en depression og stresstilstand og derfor bliver resultatet ikke så sikkert i sådan nogle tests. De skal altid underbygges af en snak med en professionel.
Det kan i sig selv virke selvforstærkende på din angst at tage tests og du kan med tiden blive så bange og ked af det, at din score på testene bliver værre og værre. Det kan igen føre til, at du også får det værre og værre. Når du tænker negativt, får du det også værre. Og det er klart, at det er svært for dig, at tænke positivt, når forskellige tests viser, at du har stress og depression.
Det er lidt som en negativ spiral og hvis ikke man stopper sådan en spiral, fortsætter den. Nedad. Derfor skal din negative spiral stoppes nu og du du skal til lægen.
Stress og især depression er en alvorlig lidelse som kræver behandling.
Jeg kan godt se, at du har svært ved at gå til lægen, fordi det betyder at du må fortælle det til din mor. Du skriver at du har måtte fortælle din mor en masse ting, bl.a. om cutting og selvmordsforsøg.
Det er sødt af dig, at du ikke vil bekymre din mor, men det er bare ikke så smart.
Hun er helt sikkert allerede bekymret udfra de ting du skriver og hun har sikkert bemærket, at du ikke trives.
Enhver mor vil gerne hjælpe sine børn og det kan din mor ikke, hvis ikke du fortæller hvordan du har det.
Du hjælper hverken dig selv eller din mor ved ikke at få behandling. Tværtimod.
Det lyder som om at du er rigtig glad for din mor og din søster og bekymrer dig om dem og hvordan I har det. Derfor synes jeg at du skal få fortalt din mor om det her, måske det er en idé at vise hende dit brev og mit svar?
Ihvertfald er det vigtigt, at du får talt med din mor og at I får bestilt en tid hos lægen.
Med venlig hilsen Cheva