Stress?

brevkassespørgsmål

Stress?

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej cyberhus.

Jeg går rundt og døjer med nogle ting, som jeg ikke helt ved om er alvorlige nok til at jeg kan søge læge, da jeg førhen tit har været ved læge pga. småting begynder jeg nu at føle mig som om de ser på som en hypokonter.

Sagen er den er jeg har hjertebanken mindst en gang om dagen, har tit hovedpine, føler synsforstyrrelse på mit højre øje, har krampe agtige smerter i underlivet, føler mig konstant træt, er let at gøre sur og har humørsvingninger konstant. Der skal ingenting til at gøre mig irriteret/sur. Kan græde hele tiden uden rigtig at vide hvorfor? Jeg har haft det sådan i 1 - 2 uger nu og jeg synes egentlig bare jeg bliver mere og mere træt og irritabel/sur. Hjertebanken er der mindst en gang om dagen, nogle gange er det kun en gang, hvor det andre gange er 5 gange.

Jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan, men min mor siger at hun mener det kan være noget stress da jeg sidder stramt økonomisk og har en hund jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op med da han har snappet efter mange mennesker tør jeg ikke længere tage venner med hjem og bøvler med at have ham med ud. Så det er en svær beslutning jeg står overfor ang. ham.

Jeg tog en stresstest på internettet, den sagde jeg havde en stressfaktor på 174 og at jeg havde svaret ja til 7 alvorlige stresssignaler. Jeg ved ikke om man skal tage sådan en test alvorlig da jeg egentlig bare tog den for sjov for at se hvad den sagde.

Jeg ved ikke rigtig om det er alvorligt nok at tage til læge med det her og i så fald kan lægen overhovedet gøre noget ved det? Jeg har sommerferie så det eneste jeg har at se til lige nu er et par fødselsdage og en studenterfest. Skal jeg bare se tiden an eller skal jeg søge læge?

(jeg har før været indlagt på augustenborg med selvmordstanker og depressions symptomer, jeg synes ikke så meget jeg har det på samme måde som dengang)

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå at du har flere ting som du går og døjer med. Jeg synes det er nogle rigtig gode tanker du har gjort dig omkring det, men det er svært for mig at sige hvad de forskellige ting skyldes. Jeg synes ikke at man bare kan sige at dine forskellige symptomer skyldes stress. Det kan godt være stress, men jeg synes at man skal have udelukket at det skyldes noget andet først.

Du har nok ret i at det kan være lidt svært for en læge at håndtere alle dine symptomer på en gang. Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge den ene eller de to ting som generer dig mest og tale med din læge om det. Hvis din læge så spørger ind til andre ting kan du fortælle mere. Men det lyder som om at du har nogle symptomer som er fornuftige lige at få undersøgt lidt nærmere.

Hvad angår dine humørsvingninger og perioder hvor du græder, så er det desværre svært at sige hvad det skyldes, men når du nu tidligere har haft depression og været indlagt med det, synes jeg også at det er fornuftigt at du snakker med din læge om det.

Alt i alt kan dine symptomer godt skyldes stress, men jeg synes at du skal undersøges lidt nærmere. Håber at du kan bruge mit svar og at du snart er ovenpå igen.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål