Storebror og kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg har to problemer jeg gerne vil have hjælp til..
1) Jeg har en storebror på 19 år der stadig bor hjemme, han har en kæreste og de er konstant sammen eftersom de også flytter sammen den 1.febuar i lejlighed, men ligenu er de hjemme ved hans kæreste i hverdagen og de kommer hjem til os i weekenderne. Før hen har min storebror og jeg snakket godt sammen om alt muligt og hans kæreste og jeg er ligesom veninder, men hver gang de er hjemme ved os, er min storebror konstant efter mig, imstarten svarede jeg igen, men så fik jeg jo også skæld ud af vores forældre, hvilket jo er forståeligt nok, så jeg begyndte at lade være med at svare igen, men så begynder han på "årh du er jo også så sur hele tiden!!" Og det gør mig virkelig ked af at han er så meget efter mig, en dag hjemme ved min mormor og morfar sad vi og spillede kort, så begyndte han at sidde og kalde mig kælling, så gik jeg over til vores forældre imens min storebror råbte efter mig at jeg ikke kunne mene at jeg blev sur/ked over det, mine forældre spurgte jo om hvad der var sket og jeg fortalte det og min mor gik over og sagde at han ikke skulle være så grov mod mig, men det tager virkelig hårdt på mig, og min kæreste er begyndt at synes det er rigtig voldsomt, jeg prøver at ignorere min storebror så meget som muligt, men hvad kan jeg elægers gør?
2) min kæreste og jeg har været sammen i et år, jeg kan ikke se at der skulle være nogle drenge der var lækre end ham eller havde en flottere krop, hvor han sidder overfor mig og siger at en anden pige er pisse lækker og at jeg "kun" næsten har en ligeså flot krop, ind på instagrm lIker han sådan nogle billeder hvor de står i meget korte shorts og En sportsbh og nærmest kun liker billeder på de piger der alligevel kin får 100 likes for andre drenge fordi de synes de ser så godt ud, men han siger jo til mig at han tænder min krop og elsker min krop og synes jeg er smuk, så forstår jeg ikke hvorfor han gør det andet og siger de har en flottere krop og er smukkere.. Jeg bliver så trist hver gang jeg ser han har liket andres pigers billeder, og prøver på at forklare ham det, men han kan ikke rigtig forstå det, han begynder bare på at han er ligeglad med de er pænere for det er mig han vil have.. Jeg ved ikke hvad jeg skal gør for det kan ødelægge mit humør fuldstændig og føler jeg ikke er god nok .. Hvad skal jeg gør?

Svar:
Kære 15-årige pige.
Først, vil jeg sige at jeg synes det er rigtig fint du skriver herind til brevkassen, i håbet om, at du kan få nogle råd med på vejen i forhold til 1) din storebror og 2) din kæreste. Nogle gange, kan det være rart, at få andres råd til, hvad man kan gøre i en bestemt situation eller i forhold til et problem, som man har. Du har valgt at dele dine spørgsmål op i 2, hvorfor jeg vælger at gøre det samme i mit svar:
1) Det lyder til, at din storebror er meget efter dig og jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det og måske også vred. Det er lidt svært for mig, at komme med et konkret bud på, hvorfor han gør, som han gør- men jeg vil meget gerne komme med nogle bud på, hvad jeg synes du kan gøre. Først, tænker jeg at det er meget normalt at søskende har konflikter med hinanden og bliver uvenner. Faktisk, er det bevist at søskende lærer en hel masse om at forstå andre, tackle følelser og lære at tale deres sag (argumentere), når de skændes med hinanden. Derfor er søskendeskænderier aldrig noget man, som familie, kommer helt udenom. Men, dermed ikke sagt, at det er iorden at den ene bliver så ked af det, som det lyder til, at du er blevet. Det handler om, at finde balancen mellem de 'naturlige skænderier' og dem, som bare bliver for meget.
Det lyder til, at dine forældre lytter til dig og forsøger at gøre det hele godt igen, når de fortæller din bror at han ikke skal være efter dig. Om han så stopper for en kort stund, eller det bliver bedre i længere tid, ved jeg ikke, men det at dine forældre prøver at gøre det bedre mellem jer, synes jeg er en god ting. Du nævner også, at din kæreste er begyndt at synes det er voldsomt og det virker også lidt som et tegn på, at det bare er for meget. Noget af det, som jeg tænker du kan gøre er, at fortælle dine forældre hvordan du har det omkring situationen, det kan du gøre ved at sige du gerne vil snakke med dem og så fortælle noget lignende dét, du har skrevet her til brevkassen. Hvis det er for svært eller det er nemmere for dig - kan du også vise dem det brev, som du har sendt herind. Så vil de lytte til dig, finde ud af hvordan du har det og sandsynligvis kan I, som familie, sammen gøre noget for, at stemningen mellem dig og din bror bliver bedre. Nogle gange kan det være godt, hvis man tør fortælle andre mennesker, at man bliver ked af noget, som de gør. Det lyder måske lidt underligt, men det kan jo være, at din bror ikke ved hvor ked af det, han faktisk gør dig. Hvis du også tør fortælle ham hvor ked af det, du bliver, kan det være han bliver overrasket over, at du faktisk bliver så ked af det, som du gør. Når han så finder ud af det, vil han forhåbentlig ændre sig, for jeg er sikker på, at han holder af dig og inderst inde gerne vil have et godt søskendeforhold til dig.
Du fortæller også, at din storebror snart skal flytte sammen med sin kæreste i en lejlighed. Det kan godt ændre jeres forhold til det bedre, at han flytter hjemmefra. Så er I sandsynligvis ikke sammen ligeså ofte, som I er nu - og det tror jeg godt, kan resultere i, at han ikke længere vil være ligeså meget efter dig. Du skriver også, at både dig og din bror har en kæreste. Du kan jo spørge din kæreste, om han vil være med til, at lave noget sammen med din bror og hans kæreste. Hvis han vil det, kan I tage en tur i biografen alle fire, på café, spille spil eller hvad I ellers kan lide at lave. Når I er sammen alle fire, tror jeg også din storebror vil ændre adfærd. Forhåbenligt bliver det pinligt for ham, at blive ved at være efter dig, når I er sammen med jeres kærester.
2) Jeg kan godt forstå, at det kan ødelægge dit humør, når din kæreste kigger på andre piger og 'liker' deres billeder på fx Instagram. Jeg tror mange unge piger, som dig, går meget op i deres udseende og godt kan lide den anerkendelse, man kan få fra sine veninder eller sin kæreste. Det er rigtig godt, du har prøvet at fortælle din kæreste, at du bliver ked af det. Der gælder lidt det samme, som for mit råd i forhold til din storebror. I jeres kæresteforhold er det vigtigt, at du tør fortælle, når du bliver ked af det. Hvis ikke, du synes han virker til at have forstået, hvor ked af det du bliver, synes jeg du skal prøve at forklare ham det igen. Så vil han sandsynligvis bedre kunne forstå, hvorfor det påvirker dig, som det gør. På den anden side, fortæller din kæreste at det er dig han vil have, at han elsker din krop og synes du er smuk. Det er meget værd at lytte til. Hvis du får en god følelse af, at det kun er dig han vil have, tror jeg det kan komme til at betyde mindre for dig, at han kigger på de andre piger. Drenge vil ofte kigge på billeder af andre piger, uanset hvor glade de er for den kæreste de har. Det ligger lidt til drenges natur og det har, som regel, slet ikke noget at gøre med, at de hellere vil have en anden kæreste. Fotografier af smukke piger på nettet er ofte redigeret, eller taget fra den bedst tænkelige vinkel (også på Instagram). Derfor, kan det være svært at leve op til de billeder, som ligger på nettet, fordi de ofte bliver urealistiske. Det er heller ikke meningen. Det vigtigste er, at være tilfreds med sig selv og i forhold til det, synes jeg du skal huske på, at din kæreste synes du er smuk. Mine bedste råd er derfor, at du skal prøve at fortælle ham, at du bliver ked af det og måske fortælle ham, at han ikke behøver vise dig, de piger, som han synes er flotte (for det virker ikke til at gøre det nemmere). Samtidig, skal du prøve at stole på, at det er dig han vil have som kæreste, når det er det han fortæller dig.
Held og lykke med det hele, jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen Signe.