Store problemer med min mor

brevkassespørgsmål

Store problemer med min mor

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej.

Min mor og papfar gik fra hinanden for ca. et halvt år siden. Vi flyttede op til en af min mors veninder, og boede der et par uger, og min mor begyndte lige så stille at drikke en lille smule. Jeg blev bildt ind at det kun lige var til at starte med at hun havde brug for det, og at når vi flyttede fra os selv, ville det stoppe igen. Problemet er bare at det stoppede ikke, det fortsatte og til sidst var hun oppe på over 1 flaske vodka om dagen (det skal lige siges at min mor har sclerose og ind i mellem er meget syg). Hun havde for ikke særlig lang tid siden været indlagt pga. problemer med hendes lever, og så begyndte hun at drikke.

Hun ødelagde min fødselsdag, fordi hun simpelthen var så fuld at hun væltede ind over min onkels mad, og blev ved med at vælte det ene efter det andet, og jeg synes at det var så utrolig pinligt. Til sidst brød jeg fuldstændig sammen og kunne ikke holde det hemmeligt for min moster og onkel længere, at hun altså drak. Hun blev selvfølgelig meget sur på mig, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre.

Det lod så til at hun fik hold i det druk, ind til at min far var på besøg hos os, hvor vi opdagede at hun var startet igen, hun ville ikke selv indrømme det, men vi kunne se det på hende, og vi havde (mens hun var i kælderen) fundet et par flasker vodka. Da vi konfronterede hende med det, blev hun bare rigtig sur og ked af det, og min far og jeg blev nødt til at køre op til ham midt om natten.

Nu er hun så gået over til at drikke rødvin hver aften, men jeg får det bare stadig utrolig skidt af at se på det, hver evig eneste dag, men hun vil have det rødvin og jeg kan ikke få hende til at lade være. Hun begyndte at gå i byen med hendes veninde, og drikke sig enormt fuld, den ene aften bliver jeg ringet op af en pige, som lige har redet hende fra at blive kørt ned, fordi hun simpelten er så fuld, jeg sidder alene hjemme sammen med min lillesøster på 10.Vi beslutter os for at tage ud til en af mine veninder og sove. Weekenden efter gør hun stort set det samme. Jeg har ikke fået noget af vide om at hende og hendes veninde skulle i byen, men da klokken er ved at være 02:00 og hun stadig ikke er kommet hjem, kan jeg jo selv regne det ud. Omkring klokken 04:00 kommer hendes veninde hjem med en eller anden mand, det går så ind på min lillesøsters værelse og begynder at hygge sig der inde. Jeg er stadig alene hjemme, og min mor er stadig ikke kommet hjem, klokken 08:30 om morgene får jeg en besked om at hun er taget hjem til en eller anden mand og sove, og at hun ikke bare sådan lige kunne komme hjem.

Hun går og laver utrolig mange dumme ting, og jeg kan bare mærke at jeg ikke kan klare det længere, kan næsten ikke engang tåle at se på hende, fordi jeg simpelthen synes at det er så ulækkert og forkert alt det hun har gjort. Jeg har længe gået og haft selvmordstanker, og for lidt over ca. 1 år, mistede jeg en kammerat til selvmord - jeg har siden da bare haft lyst til at tage den lette løsning ligesom han gjorde, og så bare komme væk fra alt det her. Jeg har desværre gennem flere år cuttet, og havde egentlig næsten fået hold i det, men så begyndte alt det her, og nu er det bare blevet værre.

Jeg har gået til psykolog på et tidspunkt pga min mors sygdom, og synes bare ikke at det er noget som hjælper mig, kan ikke rigtig knytte mig til en psykolog og åbne mig op. Jeg ved virkleig ikke hvad jeg skal gøre, men jeg kan bare mærke at jeg ikke har lyst til at være her længere.

Svar:

Kære du

Det lyder til at det er rigtig svært at være dig lige nu, med alt det der sker derhjemme. Jeg forstår godt at du har brug for nogle at vende dine tanker med og jeg er glad for at du har skrevet her til Cyberhus, for at få lidt støtte og råd. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, du synes du kan bruge til noget.

Jeg synes slet ikke at det er i orden det der sker hjemme ved dig. Når man er på din alder, har man brug for at ens forældre tager sig rigtig godt af en, viser en omsorg og kærlighed. Når du skriver at din mor drikker og at hun nogengange bliver væk, bliver jeg bekymret for dig og din søster. Det virker til at I ofte kommer til at skulle passe på jer selv, og det skal man ikke som barn. Der er ingen børn, der skal se ens forældre fulde eller være alene hjemme.

Jeg kan forestille mig at du elsker din mor meget højt, også selvom hun gør det her. Det kan gøre det rigtig svært at skulle sige det til nogen, fordi du sikkert ikke har lyst til at gøre din mor ked af det. Men jeg tror at lige meget hvor højt du elsker din mor lige nu, så kan du godt mærke at der skal ske et eller andet derhjemme, så du ikke får det dårligt og går rundt og er ked af det. Det virker til at din mor har det svært og at hun slet ikke ved hvordan hun skal tackle det, og det går desværre ud over jer.

Det lyder til at din far godt kender til det der sker hjemme hos din mor. Hvad mon han siger til det? Kan du snakke med ham om de tanker du har beskrevet her? Hvis du ikke kan dele det med din far, så synes jeg at du skal finde en voksen du har tillid til og som du tror vil kunne hjælpe dig. Det kan være en anden fra din familie, en nabo, en pædagog eller en lærer. Når du deler dine tanker omkring din mor med en voksen, har denne her voksne ansvar for at hjælpe dig og din mor, til at få det bedre. Det kan være at I begge to kan komme til at snakke med en psykolog, det kan være at I skal snakke med en fra kommunen eller noget helt tredje. Der kommer til at ske et eller andet, som gør hverdagen for dig og din mor bedre.

Udover at der kan ske forandringer ved at fortælle om det til en voksen, er det også bare rigtig rart at dele sine tanker og følelser med andre. Det er ikke godt at gå rundt og være ked af det helt alene, for så fylder det lige pludselig rigtig meget. Hvis det er for stort et skridt for dig at fortælle om dine tanker omkring din mor til en voksen lige med det samme, synes jeg at du skal overveje at snakke med en anonym rådgiver. Det kan fx være på Cyberhus chat, som du kan finde HER og hvor du kan snakke med en voksen rådgiver, om lige præcis det du har lyst til. Du kan også overveje at snakke med TUBA, som er et sted hvor man kan snakke med både voksne og andre unge, der også har haft forældre der drikker. Du kan snakke med dem på chat, brevkasse eller få hjælp ansigt til ansigt. Du kan finde mere information på deres hjemmeside HER.

Jeg vil ønske dig al det bedste og jeg håber at du finder modet til at dele dine tanker med en voksen, så både din mor og dig, snart kan få det godt igen.

Venligst Marianne