stoffer, vægten, volden og magtesløsheden

brevkassespørgsmål

stoffer, vægten, volden og magtesløsheden

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Jeg er nu 18 år om tre måneder. Jeg har siden jeg var 13 år haft en lyst til at tabe mig, ikke fordi jeg selv synes jeg var fed, men jeg synes jeg var for tyk. Jeg har altid været en af de populære piger, og jeg ville gerne være den tyndeste af dem, for det synes jeg var flottest. Jeg tror ikke jeg har en sygdom som anoreksi eller bulimi, for jeg spiser da. Nogle dage spiser jeg normalt og andre dage spiser jeg ikke. Det er heller ikke sådan jeg dyrker helt vildt meget overdreven motion, synes selv det er en normal mængde motion, jeg har dog kastet op, efter at have spist. hvis jeg synes det havde været for meget eller har været meget ked af det. Jeg vejer 55 kg, og er 167 cm. Grunden til jeg nogengange kaster op, og grunden til jeg lader være med at spise nogle dage, er fordi jeg nyder at stå og se mig i spejlet om aftenen, når jeg ikke har spist en hel dag. Jeg elsker at se på mig selv når jeg trækker maven ind, jeg nyder at se hullerne mine ribben og mine hofte knogler der stikker ud. Dette synes jeg er mest fremtræden, hvis jeg ikke har spist en helt dag. Og så kan jeg tænke at nu har jeg snart min drømme krop. Jeg synes selv det er en smule underligt at jeg nyder at se mig selv i spejlet på den måde, jeg tror det må være fordi jeg altid har ønsket mig at være rigtigt tynd, selvom det nok lyder underligt. Jeg tager stoffer og har gjort det siden jeg var 14. Det er ikke noget jeg er afhængig af. Det er noget jeg tager en gang imellem, inden byen, med nogle venner veninder osv. Fordi jeg ved hvilken dejlig forandring jeg for iforholdt til min humør og væremåde. Gennem tiden har jeg taget, kokain, amfetamin, ketamin, MDMA, estasy piller og røget. Det er heller ikke noget jeg tager hver weekend, og kan godt holde op, lysten til at holde op er det bare ikke, derfor tager jeg det engang imellem, tror også lidt det er fordi jeg ikke spiser når jeg tager stoffer, og heller ikke efterfølgende. Jeg har lige droppet min kæreste, han har været grund til at jeg startede på stofferne dengang, har fået mig ud i noget vold og kriminalitet og jeg har været sammen med ham siden dengang. Jeg droppede ham da han viste nogle andre sider overfor mig. Han var absolut ikke god ved mig, og det ville jeg ikke finde mig i. Nu føler jeg mig rigtig ensom da han har fyldt hele mit liv i alle de år, og da jeg droppede ham forsvandt de venner vi havde sammen også med ham, da jeg gerne ville lidt ud af det der. Jeg har ikke lyst og overskud til at gå ud og finde en sød mand, jeg kan være tryg hos og lærer mig at livet ikke behøver være så svært. Men jeg har brug for ham. Mit overskud til sådan noget er der bare slet ikke. Jeg kan ikke finde mig selv mere, og ved ikke lige hvordan jeg skal få hevet mulen op igen. Han bliver ved med at kontakte mig og har været brudt ind i mit hus flere gange(jeg bor selv), for ''at snakke med mig''. Jeg vil ikke være bange længere, men et eller andet sted savner jeg den han var. Jeg er bange for at hvis jeg ikke snart for det bedre på en eller anden måde falder jeg tilbage til ham, og så tror jeg bare ikke jeg kommer derfra igen. Jeg har bare brug for et eller andet råd til at komme videre og ikke falde tilbage igen, jeg ved jo udmærket godt jeg skal se fremad og tænke på at jeg får det bedre i den sidste ende, men synes bare ikke det er nok opmundring, når der slet ikke er noget overskud. Det skal lige sige at siden jeg gik fra ham (3 uger siden) har jeg ikke rørt stofferne.

Svar:

Kære du

Det lyder som nogle svære ting du står midt i og jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at se fremad, når du føler dig magtesløs. Jeg synes det er rigtig godt at du kommer her, når du føler du har brug for et råd. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, ved at dele mine tanker om det du skriver i dit brev. Jeg vil også prøve at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv videre.

Vægten
Når du skriver om dine tanker i forhold til din krop, synes jeg det lyder som om du har et usundt forhold til din krop. Det jeg mener er usundt er at du nyder at se dig selv i spejlet når du ikke har spist mad, at du nyder at se dine knogler stikke ud og at du ind imellem kaster op efter du har spist.

Din vægt lyder helt normalt i forhold til din højde. Du er altså lige som du skal være, så derfor tænker jeg at dit syn på din krop, kan skyldes at du generelt ikke har det så godt med dig selv. Hvis man ikke har det så godt med sig selv, så der mange piger som begynder at få det dårligt med deres krop og synes de er for tykke, selvom de faktisk ikke er det. Så de ting de har svært ved at overskue indeni, prøver de at styrer, ved at have kontrol over kroppen udvendig. Jeg tænker det måske er sådan du har det?

Stofferne
Som du nok godt selv ved, så er det ikke særlig godt at tage stoffer. Det kan være ødelæggene for dig og din krop og det er noget du bliver afhængig af. Jeg tror også du mærker afhængigheden i at du ikke har lyst til at slippe dem. Stofferne giver dig en god følelse i kroppen, som du selv skriver, at du har svært ved at undvære. Stoffer er også et middel til at slippe væk fra de tanker man går med inden i. Så hvis du har det svært med dig selv, kan jeg godt forstille mig at stofferne kan være gode for dig at tage når du skal i byen og feste.

Kæresten
Jeg synes det er rigtig godt og modigt at du har droppet din kæreste, når han ikke var god ved dig. Det er ikke heller i orden at han ikke behandler dig ordentligt. Du skriver også at du er bange. Jeg kan ikke helt fornemme om det er ham du er bange for, men hvis det er det, så synes jeg også det et tegn på at du ikke skal være sammen med ham. Jeg kan godt forstille mig at det kan være svært for dig at undvære en kæreste, når du har været vandt til at have en. Men jeg synes ikke det vil være godt for dig, hvis du tager ham tilbage.

Hvad så nu?
Nu har  jeg prøvet at dele mine tanker med dig omkring de ting, jeg fornemmer fylder i dit liv. Du skriver at du har brug for et råd til at komme videre, men at det kan være svært for dig, fordi du ikke har så meget overskud. Jeg vil alligevel prøve at komme at komme med nogle bud på, hvad du kan gøre.

For det første synes jeg det er rigtig vigtigt at du snakker med nogen om, hvordan du har det. Tingene bliver nemlig meget mere uoverskueligt, når man går alene med dem. Nu ved jeg ikke om du har nogle voksne omkring dig, du føler du kan gå til, men ellers synes jeg du skal prøve at gå til din læge. Til din læge synes jeg du skal prøve at fortælle hvordan du har det med din vægt, ligesom du har gjort her.

Jeg kan se du har har oplyst hvilken kommune du kommer fra, så derfor vil jeg forslå dig at ringe til dette nummer: 23 65 06 05. Det er nummeret til et tilbud i din kommune, hvor de hjælper og støtter og unge som står i vanskeligheder. Jeg tænker at det kunne være godt for dig at komme til at snakke med nogen der.

Hvis du synes det for uoverskueligt at gå til lægen eller henvende dig til nogen i din kommunen  med det samme, synes jeg du skal prøve at logge på vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her kan du helt anonymt snakke med en voksen om de ting du har det svært ved.

Her til sidst har jeg bare lyst til at sige, at jeg synes det er rigtig flot at du ikke har taget stoffer  i tre uger nu. Jeg synes og det er godt at du kommer her og spørger om råd, når du synes det hele kan virke uoverskueligt. Jeg håber du har mod på at gøre en af de ting jeg har forslået dig. Det er i hvert fald et skridt på vejen til at få det bedre.

De bedste hilsner Sine