Stoffer
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg kender ikke jeres hjemmeside, fandt den på børnenettet fordi der var optaget og jeg virkelig føler at jeg er rigtig meget brug for hjælp. Hvis det er et forkert sted jeg skriver ind, vil jeg gerne undskylde på forhånd for at have brugt jeres tid.. Jeg er en pige på 17 år og jeg har en kæreste på samme alder. Vi har været sammen i 7, snart 8 måneder. Mit problem er at min kæreste tager stoffer. Han ryger hash hver weekend og i hverdagene hvis han kan komme til det.. Og jeg er så bange for at han bliver (hvis han ikke allerede er blevet) afhæning. Jeg har selv prøvet det et par gange, men det er over ½ år siden, men det er ikke rigtig noget for mig... og jeg kan sagtens sige nej hvis jeg bliver tilbudt det.. hvilket jeg er utrolig glad for. så det er et bevis på jeg ikke er afhæning af det. Jeg har prøvet at have nogle samtaler med ham om det, men det er som om at han ikke rigtig vil tage det seriøst. Der er ind i mellem hvor vi har haft snakket om det hvor man kan se han virkelig ligger og tænker over det, men så går der ikke mere end nogle minutter også smiler han, som om at han ikke kan tage det seriøst.. Jeg prøvede at lave en aftale med ham om at som en start skulle han bare stoppe i hverdagene med at ryge. Men jeg fandt ud af at han ikke engang havde prøvet, også havde han røget 5 dage i den uge.. På hans fødselsdag kunne han ikke huske at jeg havde ringet og sagt tillykke fordi han var så skæv.. i weekenderne når han er sammen med sine venner er han skæv næsten hele tiden. Hans venner er rigtig meget inde i det og jeg kan da også godt se fra hans side det må blive svært at stoppe når selv hans bedsteven ryger mere end han selv egentlig gør.. Hvad skal jeg gøre? Sige til ham? - jeg vil jo ikke sige til ham at han skal skaffe nye venner... Udover det så inden vi fandt sammen havde vi et rigtig tæt forhold til hinanden, nærmest bedstevenner. så en aften ringede han til mig og fortalte at han havde taget amf. hvilket jeg blev rigtig ked af.. Her for en uge siden kunne jeg ikke lade være med at spørge om han havde taget andet mens vi havde været sammen og der tilstod han at han havde taget mere amf og coke.. Jeg er næsten grædefærdig over det. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal stille op. Han er ikke helt åben om det, jeg skal altid spørge rigtig meget ind til det, han fortæller mig aldrig hvis han har røget, jeg kan altid se det på ham, og nu er jeg bange for han slet ikke vil fortælle mig noget fordi at han ved at jeg ikke vil have han ryger hash.. Jeg er selv meget bange for at begynde på alt det der nu, fordi jeg er så påvirket af ham. Jeg føler mig rastløs. Jeg bliver så ked af det hver gang han tager ind på staden eller kommer hjem til mig og er påvirket, det er så tydeligt og han kan ikke holde det hemmeligt for mig.. Men hvad skal jeg gøre? Hvad skal jeg stille op? Og hvad skal jeg gøre for ikke at blive alt for påvirket og selv begynde på det barskeliv? Hjælp...

Svar:
Hej 17-årige
Du er meget velkommen til at skrive herind for at få et råd af en voksen og du behøver slet ikke undskylde for at skrive herind eller bruge vores tid. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig.
Jeg synes at du beskriver rigtig godt, hvad der er problemet i jeres forhold og jeg kan godt forstå, at du er meget påvirket af det. Jeg kan godt forstå, at det er svært at have en kæreste, som du ikke føler, at du kan stole på.
Jeg synes at du har gjort det rigtige ved at forsøge at snakke med ham, for det er vigtigt at du fortæller ham hvordan du har det.
Hvad der er mere vigtigt, tror, jeg, er at du selv sætter dig ned og finder ud af med dig selv, hvordan du egentlig har det og hvad for et liv du gerne vil have.
Hvad for en pige er du? Vil du gerne have en kæreste, der ikke kan huske at du har ringet fordi at han har røget? Eller er det ligemeget, fordi det faktisk er lidt skægt og ikke så vigtigt når det kommer til stykket?
Det er vigtigt, at du tænker over hvordan du gerne vil have det, for ellers kommer det hele til at handle om ham. I er jo to mennesker i forholdet og det lyder som om, at du bruger meget energi og tid på din kæreste. Al den energi kunne du måske bruge på dig selv, så du bliver helt klar på, hvad du vil være med på og hvad du ikke vil.
Du kan ikke lave om på din kæreste, det kan kun han selv. Men du kan fortælle ham hvad du vil og ikke vil og så må du tage konsekvensen af det.
Hvis det er for svært for dig alt dette her, synes jeg du skal afslutte det og slå op med ham. Hvis du godt mener, at du kan leve med det, må du holde op med at spekulere over det og bare tage ham som han er.
Det er ikke godt for nogen af jer, at du er mistænksom og bekymret. Det er sikkert heller ikke sådan du har lyst til at se dig selv. Du er 17 år og skulle meget gerne karakterisere dig selv anderledes. F.eks. som skæg, klog, cool, lækker, kreativ, kærlig eller noget andet.
Derfor er mit råd til dig, at du virkelig må gøre op med dig selv, hvad du ønsker og så handle efter dette.
Du må ikke tro, at du kan ændre ham, eller løse hans problemer med stoffer og vennekreds.
Hvis du vil have ham som kæreste, må du acceptere, at han ikke er perfekt.
Det er desværre ikke noget nemt råd, det ved jeg godt. Men det er heller ikke noget nemt problem. Ligegyldig hvad du vælger, vil det være rigtig svært og jeg synes også at du skal snakke med nogen andre om din beslutning. F.eks. dine forældre. Du behøver jo ikke at fortælle om det hele, men bare at du har det svært ligenu, så de ved, at du har brug for lidt støtte og et ekstra kram.
Jeg synes også du skal besøge vores chatrådgivning. Her kan du chatte anonymt med en voksen, og måske ville det være rart for dig og kan hjælpe dig med at blive afklaret med hvad du skal gøre.
Mange hilsner fra Cheva