At starte på gymnasiet - ingen drømmestart....
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære brevkasse. Jeg ved ikke om mit spørgsmål er i den rigtige kategori, men jeg prøver alligevel... I mandags startede jeg på gymnasiet. Jeg har altid fået af vide, at det bliver ens bedste tre år i ens liv, og at det er i gymnasiet, at man får "vennerne for livet"... Men for mig føler jeg ikke, at det kommer til at ske... Jeg kom ind i en klasse, som jeg gerne ville være mht fagene, men jeg kendte ingen, og første skoledag var et helvede... Jeg følte mig meget alene, og jeg følte ikke, at jeg "klingede" med nogen, og da jeg snakkede med dem fra min skole, som også var begyndt på gym, fortalte de, at de allerede havde fundet én eller flere, de bare havde det super med. Jeg er en meget åben, glad og smilende pige, og det prøver jeg også at være så meget jeg kan, men jeg føler mig afvist på flere punkter, af pigerne i klassen... Der er dog to piger, som jeg snakker okay godt med, men jeg føler mig ikke tryg ved dem, og jeg ved ikke om dette er normalt.. Jeg ved selvfølgelig godt, at det hele er nyt, men det er bare meget, meget hårdt, at jeg ikke har nogen at snakke i dybden med, og ikke nok med det, så er min bedsteveninde på efterskole, så hende kan jeg heller ikke snakke med... Jeg føler ikke nogen forstår mig, og jeg er meget ked af det... Hvad skal jeg gøre? Og er det normalt at jeg ikke føler mig tryg ved hverken min klasse eller når jeg snakker med nogen af pigerne?

Svar:
Kære Dig,
Først vil jeg da lige sige tillykke med at du er startet på gymnasiet! - selvom du synes det er hårdt.
Jeg forstår godt at du synes at det er rigtig hårdt at du ikke har nogen at snakke i dybden med, og at du ikke føler dig tryg ved de andre i klassen og ved pigerne. Og JA - det er helt normalt at du har det sådan! Du kender dem jo slet ikke endnu, og de kender ikke dig. Faktisk føler langt de fleste det nøjagtig sådan som du har beskrevet, når de lige starter i gymnasiet.
Som du også skriver, så har man så mange forventninger til gymnasiet. Man hører netop altid at det bliver de bedste tre år af ens liv, og at man får venner for livet. Og man glæder sig til det hele. Men det ER bare hårdt og svært at starte et helt nyt sted, hvor man slet ikke kender nogen. Og det tager tid, at lære de andre piger og klassen at kende. Jeg tror at langt de fleste af pigerne i din nye klasse har det nøjagtig ligesom dig – du kan bare ikke se det på dem, fordi du ikke kender dem. Ligesom de ikke kan se det på dig. Du er så bare en af dem der rent faktisk tør indrømme det, hvilket jeg synes er ret sejt.
Du skriver selv, at du allerede snakker okay godt med to at pigerne i klassen. Og det er jo sådan det starter - I skal lære hinanden lige så stille at kende, og så bliver i også trygge ved hinanden. Det har sikkert allerede forandret siden du skrev dit spørgsmål, og måske er du allerede blevet lidt tættere med de to piger? eller måske er du nu igang med at lære nogle helt andre at kende? Du fortæller også, at du er en åben, glad og smilende pige, så jeg er sikker på at du nok skal få dig nogle gode veninder i din nye klasse, og nogle gode gymnasieår. Du skal bare lige give det hele en chance.
Håber du kan bruge mit svar. Og du er altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange tanker fra Helle.