Stadig forelsket - hvad gør jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse,
For en månede siden slog min kæreste op med mig. Hun fortalte at det ikke var min skyld, men at hun har mange personlige problemer i øjeblikket og kan ikke klarer at være i et forhold, selvom hun dog stadig elsker mig. Jeg besvarede med at sige, jeg var knust og såret men håbede hun selv synes at den rette beslutning, var blevet truffet. Vi skriver stadig sammen til den dag i dag, og jeg har fortalt hende at jeg stadig er forelsket og savner hende imens hun skriver det samme tilbage. Jeg ved ikke om jeg burde spørge hende om at komme tilbage igen, eller om jeg burde vente og se om hun spørger. Det gør bare stadig meget ondt inderst inde, og jeg er blevet helt umotiveret i skolen, ukoncentreret i timerne, da jeg heletiden har hende i hovedet og tror ikke længer så meget på mig selv, som jeg gjorde. Jeg læser ikke op til tests og fejler dem tit (især i matematik). Når jeg kommer hjem, bruger jeg min Smartphone eller bærbar til at lave alt andet end skole relateret stof. Jeg føler at jeg heller ikke er så social længere og har svært ved at starte en samtale, hvilket jeg aldrig har haft problemer med før. Alt i alt føler jeg at alting går ned ad bakke for mig, og jeg er bange for at se hvordan min fremtid vil se ud, hvis jeg bliver ved sådan her. Har brug for hjælp og håber i kan fortælle mig, hvordan jeg kan forbedre mig selv.

Svar:
Kære du,
Jeg kan godt forstå, at du har brug for råd i forhold til den situation, du er havnet i. Derfor tænker jeg også, at det er rigtig sejt, du skriver til brevkassen for at få fortalt om din situation og samtidig få nogle råd med på vejen. Først vil jeg sige, at det lyder til, at du og din kæreste har haft et godt forhold, hvor I har været forelskede og også har elsket hinanden. Derfor er det også helt normalt, at du bliver såret over hendes valg om, at I ikke længere skal være kærester. Det er aldrig sjovt, når ens kæreste ikke længere mener, man skal være sammen og slet ikke, hvis man ikke selv har det på samme måde. Det kan også være svært, hvis man ikke er forberedt, og beslutningen derfor kommer som en ubehagelig overraskelse. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret over, at din kæreste har slået op med dig, når hun stadig skriver, at hun elsker og savner dig. Hun sender nogle blandende signaler, som allermest virker som om, hun selv er lidt forvirret omkring det hele. Det er svært for mig at vide, hvorfor din ekskæreste synes, at hendes personlige problemer betyder, at hun ikke kan være i et forhold, men jeg vil alligevel prøve at komme med forskellige tanker omkring hendes valg.
1) Det første, jeg tænker, er, at hun rent faktisk har så store problemer, at hun ikke kan overskue at have en kæreste, som situationen er lige nu. Det lyder ikke som om, du kender problemstillingerne, og det kan måske være en god idé at spørge hende, hvad de handler om. Hvis hun vil fortælle dig det, kan det betyde, at du nemmere kommer til at forstå hendes beslutning om, at prioritere hendes problemer, og det kan måske give dig en afklaring af, at det er den rigtige beslutning, at I ikke længere skal være kærester. Hvis det ender med, at I ikke bliver kærester igen, så er jeg sikker på, tiden nok skal hjælpe dig med at komme videre. Det, som føles meget svært lige nu, skal nok blive bedre. Som teenager er det helt normalt, at have flere kærester, og det er også en måde at lære sig selv bedre at kende at prøve at have forskellige kærester. Derfor er der også mange teenagere, som prøver at blive såret af en kæreste, men som kommer godt videre efterfølgende. Jeg tænker, at det er positivt, at du faktisk har prøvet at have en kæreste, at du har prøvet at være forelsket og også elsket en pige. Hvis det ender med, I ikke bliver kærester igen, kan du eventuelt skrive en seddel, hvorpå du skriver alle de positive sider ned ved din ekskæreste. Når der er gået noget tid, og du er klar til at finde dig en anden sød kæreste, så er du blevet klogere på dig selv og ved så også mere om, hvad du leder efter.
2) På den anden side, kan det også være, I kan løse problemerne sammen ved at snakke om problemerne. Samtidig kan du  fortælle hende, at du gerne vil hjælpe hende, hvis det er det, som er tilfældet. Hvis hun beslutter sig for, at hun gerne vil være kærester med dig igen, tænker jeg godt, I kan tage en snak om, at man som kærester hjælper hinanden, når den ene får problemer eller har meget at spekulere over. Et forhold skal helst kunne rumme, at den ene eksempelvis har det svært i en periode. Alt i alt, lyder det til, at du har brug for afklaring af, om hun vil være kærster med dig eller ej, og jeg tror, de blandede signaler, hun sender dig, er med til at gøre det hele endnu sværere for dig. Jeg tænker, det er vigtigt du prøver at spørge hende, hvad hun vil, fordi du får de forskellige signaler fra hende. Du fortjener at få et svar, og jeg tror, det er hele forvirringen om, om hun gerne vil være kærester med dig igen, der gør, at du er ukoncentreret i timerne, ikke kan få hende ud af hovedet og har svært ved at komme videre. Hvis I bliver kærester igen, skal du huske at passe på dig selv. Bekymringerne om, om hun vil slå op med dig igen, kan sandsynligvis komme til at fylde meget for dig, hvorfor jeg tænker det er vigtigt at overveje fordele og ulemper, inden I starter et forhold igen. Hvis I beslutter at være sammen, kan det nemt blive noget, som I sammen skal tale om, så du ikke kommer til at gå og være unødvendigt bange for, at hun sårer dig igen. Det kan en god snak højest sandsynligt afhjælpe.
Hvad end I beslutter jer for, så er jeg sikker på at en snak og en afklaring af, om I skal være kærester eller ej vil medføre, at du får det bedre i skolen, socialt og med dig selv igen.
Til slut, tænker jeg at det vil være en god idé at fortælle nogle om, at du har svært ved at koncentrere dig i skolen, ikke føler dig så social og om dine bekymringer for fremtiden. Det er ofte godt at få talt med nogle om sine bekymringer og i dit tilfælde, tænker jeg, du skal snakke med dine forældre, en klasselærer eller en studievejleder om dine tanker. Du behøver ikke fortælle, at det er startet efter din ekskæreste har slået op, hvis du ikke har lyst til det. Jeg tror, du vil få af vide, at mange teenagere oplever en peiode i deres liv, hvor de har svært ved at koncentrere sig, at skolen ikke siger dem så meget eller at de føler noget har ændret sig i forhold til kammeraterne. Du skriver også, at du føler, alting går ned ad bakke for dig, og her er det vigtigt at huske, at alle mennesker vil opleve op- og nedture i deres liv. Heldigvis kommer de fleste godt ud på den anden side, og ovenikøbet også ofte som en stærkere person, der har lært noget af de oplevelser, som de har haft.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærligst Signe.