Stærke følelser for min bedste ven.

brevkassespørgsmål

Stærke følelser for min bedste ven.

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Kære Cyberhus.
Jeg synes det har været en svær tid, med mange følelsesmæssige ting som har gået mig på - vedørende min ven M.
Jeg må tilstå at jeg har fået stærke følelser for ham, men jeg kan mærke at det ikke er forelskelse, mere bare tryghed og fordi vi er blevet så tætte og jeg kan mærke det er længe siden, jeg har været det med en anden fyr. Der forgår inden sex eller intimitet imellem hinanden, vi er kun venner og det ville altid kun være.
Vi har tilbragt meget tid sammen, de sidste par måneder og haft det mega fedt sammen og lavet alt sammen. (Gået i byen, trænet sammen, sovet sammen, set film, spist sammen)
Så jeg tror  nærmere, det er en glæde af hvor meget man holder af et andet menneske.
Men jeg synes ikke det er en fed følelse jeg har. Fordi jeg ikke mener at man skal have sådan en følelse, når man bare er venner..
Fordi jeg har ingen problemer med han er sammen med andre (så længe de er gode for en) men jeg kan mærke på det sidste, har han bare stige mig til hovedet og jeg ligger vågen om natten og føler mig frustreret over nogle ting, som jeg alligevel ikke kan ændre på.
Jeg ønsker jo bare at det forsvinder og alt bliver som før (oppe i mit hovedet) men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det?
Handler det om jeg skal give slip på ham?
Jeg har aldrig haft det sådan med en anden fyr? Jeg ønsker hverken det ene eller det andet skal ske imellem os. Jeg ønsker bare at vi kun er venner, så jeg forstår ikke hvorfor jeg har denne stærke følelse til ham. Vi kender jo hinanden godt og kan tale om alt sammen, så hvorfor opstår den pludselig lige nu?
Er det et lille pus som spiller ind i alt det gode imellem os?.....
Når vi har været så meget sammen og sovet sammen og haft det rigtigt sjovt sammen - skal ens grænser så lige spilles ind samtidigt.
Der er en ting som er vigtigt at få sagt.
Jeg har ikke haft en bedste ven i mange år, så det er kæmpe stort for mig at finde den rigtige bedste ven.
Jeg har følt mig meget ensom, selvom jeg har haft bedste veninder og gode venner og veninder.
Så det kan være at han går ind og udfylder dette tomrum som jeg har haft længe og det kommer så til udtryk i følelser nu?
Han har en veninde som har behandlet ham dårligt, efter min mening. Hun kontaktede ham ikke i 2 måneder næsten og de var stadig venner på facebook og hun like hans statusser. Hun var blevet sur over at han sagde til hende, at hun skulle gå fra sin kæreste fordi hun ikke have det godt sammen med ham.. Også for kort tid sammen,  (skal siges at han heller ikke kontakte hende, i den periode)  skrev hun en lang besked til ham via facebook, om hvor svært hun havde haft det osv og hun var hans bedste ven og håbet på det hele kunne blive godt igen.. Han vælger at gå tilbage til sin veninde og blive venner igen.
Jeg ved godt det ikke rager mig en skid, men jeg forstår bare ikke hvorfor han gør det og kan blive så sur på hendes på hans vegne, selvom jeg ikke skal det. Kun fordi jeg synes ikke hun er en god veninde, når hun laver dette nummer! Fordi jeg mener ikke ens bedste veninder/venner skal behandlede en sådan også komme kravlende tilbage når man har brug for en! Man har selv valgt at droppe en pga. Nogle ting. Men at så forventer at bliver tilgivet? Det ville være det samme, hvis jeg stoppede med at kontakte en, fordi at jeg var uenig i hendes mening om min situation, skulle hun så tage mig tilbage. Efter jeg ikke har givet at kontakte hende i flere måneder! Hvad er det for noget?
Men som sagt, ved jeg godt det ikke handler om mig, men en sag imellem dem og hvis de kan få det godt igen, så det jo også fint. Et eller andet sted, jeg spørger bare mig selv, hvornår sker det så igen. Fordi i min verden er det ikke en troværdig veninde, ligemeget hvor meget man elsker hinanden, skal man ikke finde selv i alt og man skal holde fast i sin selvrespekt eller kan folk kører rundt med en som de gerne vil.
Men angående M og jeg, har jeg valgt at ikke ville sige det til ham, at jeg har stærke følelser for ham, selvom jeg ikke ønsker vores venskab på nogle måder skal udvikle sig også i stedet tage en snak om vores venskab og hvordan vi har det med hinanden...
Men jeg tror bare der går længe før de følelser går væk.
Jeg tror at jeg skal acceptere situationen.
1 accepter jeg har følelser for M, men det nok skal gå væk igen.
2 accepter at M og L er venner igen og de glade for hinanden også være glade på ders vegne.
Men hvordan gør jeg lige det? Hvad er opskriften på det? Hvordan i alverden for jeg indstillet min hjerne til at tænke sådan, jeg forstår det ikke..
Jeg elsker ham jo kun som bedste ven og jeg føler mig hverken troet eller jaloux på L? Men føler måske han ikke tænker på sig selv, ved at tage hende tilbage og tro at alt nok skal blive igen? Mega naivt, men igen er det noget jeg ikke skal tænke på eller bruge så meget energi på.
Kan bare mærke jeg har ondt i hjertet hele tiden og maven, når jeg tænker på det. Jeg kan ligge vågen det meste af natten og tænke over det også når vi er sammen, lades jeg som ingenting. Vi har altid været ærlig overfor hinanden og det ønsker jeg også vi er nu.
Vi har været bedste venner i nogle måneder kun. Men vi har kendt hinanden siden januar, vi lærte at kende hinanden igennem samtalegrupper i ungdomshuset. Som er en terapi gruppe, for unge som føler sig ensom.
Skal siges M er 19 år og heteroseksuel og jeg er 21 og homoseksuel og M ved godt jeg er homoseksuel og har intet problem med det.
Jeg håber I kan hjælpe mig..

Svar:

Hej med dig..

Jeg har lige anonymiseret dit brev, for at beskytte dig og dine to venner.

Hvor er det dejligt at læse din beskrivelse af dit venskab med Mikkel. Du holder rigtig meget af ham og det lyder til at I har et rigtig dejligt venskab, som både giver en masse tryghed, men også vækker en masse følelser. Nogle følelser som er kommet lidt bag på dig, fordi de er så stærke og faktisk giver dig søvnløse nætter. Du fortæller også om hans veninde og hvordan du ikke er helt enig i den måde hun har behandlet ham på og at han faktisk har taget hende tilbage som ven.

Jeg synes du har skrevet rigtige mange gode ting og faktsk synes jeg du kommer med en stor del af svarene selv og måske kan mine tanker lige gøre dig endnu mere sikker i dine egne svar.

Lad os tage en ting ad gangen og starte med dit venskab med M. Og det første jeg tænkte på var, at et venskab kan minde meget om et parforhold sommetider. Der kan være stor kærlighed mellem to venner, en kærlighed som ikke handler om kærester eller sex, men om respekt, nærhed, tryghed og bare at have det skægt sammen, slappe af i og nyde hinandens selskab. Vigtige ting i livet og noget der kan gøre en rigtig glad og lykkelig.

Et venskab kan også betyde at man bekymrer sig for hinanden og vil den anden det bedste. Og hvis ens ven ikke har det godt, så kan det gå ondt på en selv eller man kan ligge helt søvnløs om natten. Det lyder til at du har sådan et venskab med M og det synes jeg egentlig bare lyder dejligt. Så ud fra det du skriver, så tror jeg din bekymring kan skyldes to ting:

1. At så stærke vennefølelser er kommet bag på dig og måske har du slet ikke oplevet dem før. Og derfor kan du komme i tvivl om det er okay. Jeres venskab er ret nyt og derfor tror jeg også, at du oplever en form for "nyforelskelse" i M. Ikke som i kærester, men at du kan være helt opslugt og vild med din ven, og derfor fylder han ekstra meget i dine tanker og følelser lige nu. Jeg tror det kan sammenlignes lidt med at være nyforelsket. Der er man også meget følsom og føler sig enorm tæt med personen.. det er en dejlig tid, men sommetider kan man også bliver helt forskrækket over alle de stærke følelser.

2. Du nævner selv trygheden og det tror jeg du har ret i.. nu kender jeg dig ikke, men hvis du føler du har manglet trygheden og nærheden til et andet godt menneske, og så den lige pludselig kommer så kraftigt. Så udfylder M det tomrum du har følt og så betyder han meget.

Så ud fra det du skriver, så synes jeg absolut ikke du skal droppe ham, men nyde jeres venskab. Jeg tror du vil opleve (lige som med en forelskelse) at følelserne vil finde et mere roligt niveau, men det er helt okay de følelser du har nu. Jeg synes også du skal overveje at få snakket med ham om det og specielt hvis du bliver ved med at opleve, at det ødelægger din søvn og at det fylder lidt for meget. Bare det at snakke om de, tror jeg kunne være rart for dig. Måske kan han også genkende nogle af de samme følelser i ham selv og kunne også nyde sådan en snak. Lige meget hvad, så er det jo en positiv snak, fordi den kommer ud af kærlighed mellem to venner :)

Omkring det med veninden, så var det første jeg tænkte på, noget en klog mand engang sagde (kan ikke huske hvem det var), men at det smukkeste i verden var tilgivelse af en ven. Det han mente var, at vi mennesker kan altid dumme os, sige mærkelige ting og sommetider behandle hinanden ufint. Det er en del af livet og det at være menneske, men så at kunne tilgive hinanden og komme videre derfra, er de største kærlighedserklæring af alle.

Din ven har besluttet at tilgive L og det synes jeg oer rigtig vigtigt du respektere. Faktisk synes jeg det fortæller noget om din ven, nemlig at han er en god ven og sætter pris på L. Og igen, det er vigtigt du respektere det og viser M at du gør det.

Ud fra det du skriver L har gjort, synes jeg det er ovre i småtingsafdelingen og jeg synes ikke det burde være nok til at ødelægge et venskab. Der kan være mange årsager til at venner ikke snakker med hinanden i en periode og hvis det skal ødelægge et venskab, så kender jeg rigtig mange mennesker som ikke burde være venner nu.

Men hvordan gør du så lige det her, når nu du har de her følelser inden i.. og her er der nok ikke noget enkelt svar. Det er noget som skal vokse inden i og ved at du skriver herind og hører en anden persons holdning til det, udvikler du dig. Så det er en god ide at snakke med andre om det. Men en ting jeg synes du skal holde fast i, er at dit venskab til M er stærkt og at du derfor skal respektere hans valg.

Når det er sagt, så er der selvfølgelig en grænse og hvis du synes hun rigtig udnytter ham og at din ven lider i det venskab, så skal du selvfølgelig sige det til ham. For så er du jo en god ven der bekymrer sig. Hvis han så har en forklaring eller en god grund til at gøre som han gør, så er det vigtigt du er der for ham og bakker ham op. Så måske kunne det være en rigtig god ide at snakke med ham om det, men hele tiden huske på, at det er hans liv og hans beslutning - og at du skal respektere og acceptere den.:)

Det var det og jeg håber mine tanker kunne hjælpe dig lidt på vej.

Kan du have det godt

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål