Spyseforstyrelse?

brevkassespørgsmål

Spyseforstyrelse?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg har i et stykke tid kun spist små måltider aftensmad og ellers intet! Hvis jeg spiser usundt kaster jeg det op igen! Mine veninder har lagt mærke til mit vægttab! Jeg er jo self. Godt selv klar over at noget ikke er normalt. Min BMI er faldet fra 24 til 18.7 (stadig normal vægt men styrtdykker) jeg har heller ikke selv lyst til at spise og går meget op i hvad jeg intaster osv. Helst under 500 kalorier!

Hvad tror i det er?

Svar:

Kære du

Jeg kan ikke alene ud fra det du beskriver sige om du har en spiseforstyrrelse eller ej. Ganske enkelt fordi det kræver en lægefaglig vurdering, hos din egen læge,  at kunne sige det helt præcist.

Men jeg kan sige at det forhold du har til mad og det vægttab du har haft, ikke er sundt.
Jeg kan også godt tænke at det du beskriver med at du ikke har lyst til at spise mere end 500 kalorier og at du kaster op hvis du spiser noget du synes er usundt, godt kunne lyde som nogle af de samme handlemønstre som unge med en spiseforstyrrelse har. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis dine veninder er bekymrede for dig.

Som du selv siger så er din vægt stadig normal, men det er ikke nødvendigvis afgørende for om man har en spiseforstyrrelse eller ej. Det kan eksempelvis være helt almindeligt at have spiseforstyrrelsen bulimi(mange kender den som den spiseforstyrrelse hvor man bl. a. maden op igen) og alligevel være normalvægtig. En spiseforstyrrelse handler i bund og grund meget mere om de følelser og tanker man har om sig selv end den lige handler om hvor meget eller hvor lidt man spiser.

Når du vælger at skrive her i brevkassen, tænker jeg at du selv går med en bekymring omkring de her tanker du har og den måske du er begyndt at handle omkring mad. Derfor tænker jeg det ville være rigtig godt for dig at kontakte LMS som rådgiver unge omkring eksempelvis spiseforstyrrelser og blive lidt klogere på hvad en spiseforstyrrelse egentlig handler om. Jo mere du ved om spiseforstyrrelser jo bedre kan du vurdere om det faktisk er det du står midt i.

LMS rådgiver både via chat, telefon og i deres forskellige fysiske rådgivninger rundt omkring i Danmark. Alt sammen helt anonymt selvfølgelig. Du kan læse mere om dem her

Jeg håber du vil prøve at tjekke linket ud og søge mere viden og hjælp, for som sagt er jeg enig i dine veninders bekymring, og jeg er sikker på at du vil have stor glæde af at snakke med nogen der ved rigtig meget om spiseforstyrrelser.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål