springe ud )!
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg tror jeg er transsexual, jeg føler, at jeg er en pige som er fanget i den forkerte krop, jeg næsten direkte hader og være em dreng. Jeg føler mig godt tilpas med st være iført pige tøj og tænker tit på st købe en bh, bare for at kunne føle lidt som mig selv når jeg er alene. Jeg tænker på at være en pige hver eneste dag og drømmer om, at kunne få den hårdt op i mig, mærke hvordan dette at være pige Ø. Men noget andet er, bare at kunne tage en kjole på øl højhælet sko på, når jeg tager i byen. Jeg kunne bare godt tænke mig og leve som den pige jeg er, Problemet er bare, hvordan skal jeg sige det til mine venner og familie???

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil kunne være dig selv hele vejen igennem, og at du derfor gerne vil springe ud til din familie og venner. Det kan rigtig hårdt at gå rundt og føle, at man lever et liv, som ikke er ens eget - udover når man er helt alene. Det giver god mening, at du gerne vil kunne føle dig fri til  gå i det tøj, du vil og se ud, som du vil. Det er helt naturligt, at ønske at blive accepteret, som den man er.
Der er mange måder at springe ud på. Nogle vil gerne have det overstået hurtigt og fortæller det til mange på én gang. Andre udvælger en, som de stoler på og fortæller det til den person først. Andre igen vælger, at den første, de fortællee det til, er en som de ikke har et tæt forhold til, for så er der ikke så meget på spil. Du kan vælge at springe ud for alle i din omgangskreds, og du kan også nøjes med at springe ud overfor nogle få. Nogle vælger at springe ud til den nærmeste familie, men ikke til familien længere ude og andre fortæller det alle. Det er et spørgsmål om personlighed og hvad man har det bedst med. Generelt vil jeg anbefale dig at mærke godt efter, hvad der føles mest rigtig for dig.  Om du vælger det ene eller det andet, så vil jeg anbefale dig at sætte god tid af til snakken, sådan at dem/den du fortæller det til, har tid til at stille spørgsmål osv. Allervigtigst er det, at du selv er klar til at sige det og har det godt i situationen. Så tag bare det hele i dit eget tempo og på din egen måde.
Føler du, at du har brug for en peptalk eller lidt støtte fra nogen, som ved hvad de snakker om, så kan du med fordel ringe til LGBT's ungdomstelefon. LGBT er en landsforening for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, og her kan du få gode råd og vejledning i det at springe ud og i det hele taget også bare tale om din seksualitet. Du er også meget velkommen i cyberhus' 1-1chat, hvor du kan tale om det, der fylder. På hjemmesiden her kan du læse forskellige folks historier om at springe ud. Måske kan det inspirere dig eller give dig mod på det hele.
Jeg ønsker for dig, at du snart må kunne være dig selv overfor dine nærmeste, og at du ikke længere skal leve et facade-liv, men kan leve livet, som den unikke person, du er.
Mai