Spiseforstyrrelse eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Er man på vej ud i en spiseforstyrrelse hvis man ikke rigtig spiser noget mere?!
Og har det virkelig ikke god med mig selv... Har ingen selvtilllid! For min mor siger jeg er tyk osv, og tvinger mig på vægten hver lørdag, og hvis jeg har taget på er hun sur! Vi kan snakke om bare 100g så hun sur! Så har næsten ikke lyst til at spise mere, min lyst er totalt væk! Og vil endelig bare gerne ud i en, for så kan min mor forstå hvordan det kan ende, når hun er sådan!

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå du er ked af din situation.
Hvis man helt stopper med at spise kan det godt være et tegn på en spiseforstyrrelse, men det behøver det ikke at være. En spiseforstyrrelse er sjældent noget man meget aktivt vælger til, men mere noget der kommer snigende. Det er en lidelse som gør at man får nogle bestemte tanker om sig selv og om mad som kan være meget svære at bryde ud af igen. Jeg kan godt følge din tanke om at du ville ønske du havde en spiseforstyrrelse så din mor kan se hvor galt det kan gå, men jeg vil sige at det på ingen måder er noget der kan anbefales. En spiseforstyrrelse er 9 ud af 10 gange noget som kræver behandling for at komme ud af, og det kan tage mange år. Så selv om jeg godt kan følge din tanke så er det bestemt ikke noget der kan anbefales.
Jeg tænker at det i stedet bør handle om at finde ud af hvordan du kan få snakket med din mor om hvordan du føler det pres hun udsætter dig for. Nu ved jeg ikke om du faktisk har behov for at tabe dig, men det er i hvert fald tydeligt at din mors frmegangsmåde ikke fungerer særlig godt for dig.
Hvis du har behov for at tabe dig synes jeg i stedet du skal kontakte din læge og få nogle råd til hvordan du kan tabe dig på en god måde. Samtidig kunne lægen måske tage en snak med din mor om hvordan hun kan støtte dig i stedet for at presse dig som hun gør lige nu. For det er tydeligt at det ikke fungerer.
Når du oplever at blive presset på den måde og din mor kalder dig tyk kan jeg sagtens forstå at du har det skidt med dig selv og din selvtillid. Har du prøvet at snakke med din mor om hvad det gør ved dig når hun siger og gør de her ting? Det tror jeg er meget vigtigt at du gør.
De fleste forældre vil i bund og grund det bedste for deres børn og måske gør din mor de her ting fordi hun mener det vil være bedst for dig at tabe dig. Men det er tydeligt at hun griber det forkert an, og det er selvfølgelig vigtigt at hun får det at vide. At du siger direkte til hende at du bliver ked af det og får det dårligt over den måde hun behandler dig på.
Hvis du har snakket med hende om det og hun fortsætter synes jeg du skal prøve at få noget hjælp til at snakke mere med hende. Måske fra en anden voksen i familien eller en lærer på din skole som du føler dig tryg ved. En voksen som kan hjælpe dig med at snakke med din mor om hvordan du har det. Måske har du ikke en voksen du tænker du føler dig tryg ved, men så kunne det være en ungerådgiver i din kommune istedet. Alle kommuner i Danmark har rådgivere der er særligt gode til at snakke med unge om de problemer de oplever i livet. Og de problemer du oplever med din mor er helt sikkert noget sådan en ungerådgiver er god til at snakke om.
Hvis du spørger din lærer på skolen kan han/hun hjælpe dig med at finde et telefonnummer til de her rådgivere, eller du kan ringe direkte til kommunen og få kontaktoplysninger.
Du kan også logge ind på vores chat, og få en snak med en af vores rådgivere som så også kan hjælpe dig med at finde kontakt oplysninger til en ungerådgiver i din kommune.
Mang hilsner
Niels-Christian