Spiseforstyrrelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :) Jeg har de sidste tre år haft et relativt anstrengt forhold til mad og her de seneste seks måneder er der for alvor gået dominoeffekt i det. Jeg er begyndt at undgå mad så vidt det er muligt. Kan ikke spise uden at jeg har forberedt mig mentalt til det! Jeg har den sidste uge kommet til at spise tre gange hvor jeg ikke havde givet mig selv lov, og det ende med at jeg gik ud på toilettet og fil "renset ud" Jeg drikker afførende te og tænker næsten kun på mad og vægt hele tiden. Min mor ved til dels hvordan jeg har det. Jeg går til psykolog 1 gang om måneden hvilket er alt for lidt. Men vi kan ikke få mere af kommunen da jeg endnu ikke viser alvorlige/tydelige fysiske tegn. Jeg har på en måned tabt mig 7½kg (bmi23)og mit spørgsmål er så. Hvad skal jeg gøre? Jeg vil have hjælp! Vi har ikke pengene så vi må gå den offentlige vej som vi har gjort. Men kan det virkelig være rigtigt at et time hver femte uge er alt jeg kan få? ps. hverken min læge eller mor ved at jeg faster eller kaster op. Håber meget på snareligt svar, er virkelig ude og skide eller hvad man skal sige..

Svar:
Hej med dig..
Hvor er det godt du reagerer, når du kan mærke at dit forhold til mad og vægt er ude af kontrol. Og du skriver at du vil have hjælp og det er rigtig godt, fordi det betyder at du er klar til at modtage hjælp og så kan du også få det bedre..
Og du har brug for hjælp nu, fordi den måde du behandler din krop kan være meget farligt, hvis det bliver ved og ud fra det du skriver, så er du enten midt i eller på vej ind i en alvorlig spiseforstyrrelse.
Der er hjælp at hente, men det er meget vigtigt at du får fortalt din mor, din psykolog og din læge, præcist hvad du gør ved din krop og hvor meget det fylder for dig. Hvis du ikke er ærlig omkring det, kan du heller ikke få den hjælp der er nødvendig.
Det vil sige, du skal fortælle dem alle tre, at du faster, kaster op, drikker afførende the og ikke tænker på andet end mad og vægt. Ud fra det du skriver, vil jeg tro at du vil blive tilbudt mere hjælp.
Jeg vil også foreslå dig, at få kontakten LMS med det samme. (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd. Her kan dels få rådgivning via chat og brevkasser, men der er også flere muligheder for at få samtaler og komme i en gruppe som kan hjælpe dig. Og det er gratis.
Så selvom det er svært lige nu, så viser du styrke og vilje til at få det bedre, så det er bare i gang med at være ærlig omkring det og opsøge den hjælp du har mulighed for.
Jeg håber du griber de muligheder, fordi du kan få det bedre..
Venlig hilsen
Erroll