spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål

spiseforstyrrelse?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej jeg er en pige på 13 år. og har haft spiseforstyrrelse 2 gange i december og i januar og er bange for jeg er ved at starte en igen. altså jeg prøver hele tiden at motionere og hvis jeg sidder ved computeren laver jeg nogle øvelser jeg har lige været til håndboldstævne to dage i træk og ialt spiste jeg 2 æbler og så spiste jeg en 4 bider af en frikedelle sandwich og fik helt vildt meget skyld føelse er ikke tilfreds med min krop er 174 cm høj og vejer ca 64 kg ;s. vil faktisk gerne have anoraksi og blive indlagt tror måske gerne jeg vil have opmærksomheden? selvom jeg har mange venner og verdens bedste familie. men altså lyder nok som et mærkeligt spørgsmål det her men hvordan kan jeg skjule det for om en uges tid så kan mine forældre godt regne det ud nok. altså det startede i torsdags og nu er det mandag og enten har jeg sagt ej jeg har lige fået en kæmpe kebab eller jeg spiser på værelset osv men er ved at løbe tør får ideér. XOXO anonym

Svar:

Hej anonym!

Det er godt, at du skriver til brevkassen, for det er vigtigt at du får nogle råd.
Jeg hverken kan eller vil give dig råd til, hvordan du kan skjule for dine forældre at du ikke spiser –for det kan være rigtig farligt for dig! Du skriver, at du gerne vil have anoreksi så du kan blive indlagt, fordi du gerne vil have opmærksomhed. Det er vigtigt, at du får den opmærksomhed som du har brug for, men at sulte dig selv er ikke god måde at få opmærksomhed på. Det kan være rigtig farligt, din krop kan tage varig skade af det, og i værste tilfælde kan man dø af det!
I stedet vil jeg foreslå dig, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Fortæl dem, at du har brug for at I laver nogle ting sammen, så du kan få den opmærksomhed du har brug for. Hvis det er svært for dig, at snakke med dine forældre kan du eventuelt vise dem det, som du har skrevet her i brevkassen.

Hvis du ikke vil snakke med dine forældre om det, er det vigtigt, at du finder en anden voksen som du kan snakke med. Det kan måske være en lærer på skolen, et andet familiemedlem, eller måske en venindes mor. Du kan også kigge for Chatrådgivningen her i Cyberhus, hvor du kan chatte med en rådgiver om, hvem du kan snakke med, og hvordan du kan få den opmærksomhed som du har brug for. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14 -19.
Mange  hilsner
Marianne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål