Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål

Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 9 år 2 uger siden

Hej.  Jeg er en pige på 22. Jeg har taget rigtig meget på, vejer ihvertfald 20 kg for meget,  og vil så gerne tabe mig.  Jeg har før haft spiseforstyrrelse,  både anoreksi og bulimi.  Jeg ønsker virkelig at få en spiseforstyrrelse igen,  for jeg kan simpelthen ikke holde min krop ud.  Vil have min smukke tynde krop tilbage.  Og motion hjælper mig ikke.  Så min eneste mulighed er en spiseforstyrrelse.  Ja det dumt og egoistisk,  men jeg kan bare ikke holde det her ud mere.  Alle kommentere det.  Familie og veninder.  "har du ikke taget på"  "skal du ikke tabe dig"  om morgenen tager jeg tøj på og tænker det ser jeg godt ud i,  indtil jeg kommer ud til spejlet og det eneste jeg ser er en grim og tyk pige,  og så skifter jeg tøj flere gange.  Gemmer mig i store trøjer,  hvilket også ser dumt ud.  Jeg kan ikke passe det meste af mit tøj mere.  Når jeg ser billeder fra da jeg var tynd,  begynder jeg at græde,  bliver vred,  og har bare slet ikke lyst til livet.  Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre :'( mvh den triste pige

Svar:

Hej med dig

Tanker om krop og mad, er noget der kan fylde rigtig meget, især hos unge piger. Jeg synes derfor, at det er rigtig fint at du skriver, da det ofte hjælper at få vendt sin tanker med andre.

Jeg er rigtig ked af at høre, at du har haft anoreksi og bulimi, men også at du nu synes, at du vejer for meget, og ikke føler dig tilpas i din egen krop. Jeg kan også godt forstå at det må være rigtig ubehageligt at få de trælse kommentarer om at du har taget på, men det er ud fra det du skriver, svært for mig at vide om du egentligt har brug for at tabe dig. Kropsidealer er noget, der fylder rigtig meget overalt, både i gadebilledet men også på diverse sociale medier, og det kan derfor være svært at få fred fra tanker om hvordan man gerne vil se ud. Men jeg synes du skal minde dig selv om, at det ikke er ens krop, der definerer hvor meget man er værd. Alle mennesker er forskellige, og alle er unikke og perfekte som de er. Når det er sagt, er det selvfølgelig rigtig vigtigt, at du får det godt med dig selv igen.

Men jeg er helt sikker på at der er en anden vej til at få det godt med din krop igen, end en spiseforstyrrelse. Du kan tabe dig ved hjælp af sund kost og træning, og når du først er i gang og ser at det hjælper, tror jeg det vil motivere dig til at fortsætte en sund livsstil, uden at en spiseforstyrrelse går ind og kontroller hvad du må og ikke må. Så giv dig selv lov til at nyde en is i solen i weekenden osv., da det er vigtigt at du samtidig er god ved dig selv. Hvis du bor sammen med nogle, kan det være at de er med på at lave sund aftensmad, tit er det lettere hvis man er sammen om det. Du skriver at motion ikke hjælper dig, men hvis du træner kombineret med at du spiser sundt, er jeg sikker på at det vil hjælpe med tiden. Til træning er det også dejligt hvis man fx kan følges med en veninde, om så det er på et hold i fitness eller en løbetur i skoven - gør det du bedst kan lide. Træning er en rigtig god ting uanset hvad, da der udløses endorfiner i hjernen, som er et stof i hjernen der gør en glad, giver overskud og nyt energi. Træning kan derfor bidrage til at du bedre kan overskue hverdagen.

Husk dig selv på alle de dårlige ting, der var forbundet med dengang du havde anoreksi og bulimi, og sig til dig selv at du ikke fortjener at komme tilbage dertil igen. Du er en gang kommet videre derfra, og skal ikke tilbage igen. Du kan sagtens klare den her situation på bedre vis. Jeg tænker på, om du har en der står dig rigtig nær, måske din mor, veninde eller lignende, som du virkelig kan fortælle hvor ked af det du er, og hvor svært du har det med din egen krop. Tit kan det nemlig hjælpe, at man får snakket med nogle om det, som man selv har kær, da den pågældende nemmere kan støtte dig i din situation hvis hun ved hvordan du har det. På den måde kan hun måske også støtte dig i at du gerne vil tabe dig, men på en hensigtsmæssig måde.

Hvis du har lyst til at snakke med en der selv har haft en spiseforstyrrelse, kan jeg anbefale LMS - landsforeningen mod spiseforstyrrelser, hvor du har mulighed for at chatte anonymt med en rådgiver. Du finder vej til information om chatrådgivningen på deres hjemmeside her. Det kan tit være rigtig rart at tale med en, som måske selv har været igennem noget der ligner det man selv har oplevet.

jeg håber virkelig at du snart får det bedre og at du kunne bruge mit svar. Held og lykke med det hele.

Mange hilsner

Annika

Annikas billede
Annika har svaret på dette spørgsmål