spiseforstyrelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa!! Jeg er en pige der er 12 og jeg er 1,70 høj og jeg vejer 65, så jeg er ret tyk!! Men mine venner siger jeg ikke er tyk men det er jeg!! jeg spiser ikke morgenmad og frokost jeg spiser kun aftensmad!! men min bedste veninde er 14 og hun er mega tynd!! jeg er mega midsundelig på hende, folk driller hende g siger hun har anoreksi men det har hun ik, men jeg vil ikke have hun taber sig mere for så for hun det og jeg vil ik miste hende eller have hun bliver syg!! men det hjælprer ik fordi jeg er stadig tyk!! og hun siger jeg skal spise noget, men jeg kan ikke få mig selv til at spise mere!! Hvad skal jeg gøre??

Svar:
Hejsa
Jeg kan jo læse i dit brev at det med vægt/tyk/tynd fylder heldt vildt meget for dig og jeg gætter på at du har det i tankerne næsten konstant ??
Det er virkelig belastende når man på dèn måde bliver næsten "besat" af tanken om at være tyk, fordi det forhindrer dig jo i at være glad for at være den du er - øv!
Du fortæller at du kun spiser aftensmad, men ikke noget om hvad det er for noget aftensmad. Fordi dèt kun at spise aftensmad betyder nemlig ikke at du vil tabe dig mere, i forhold til at spise mange måltider. Tværtimod. Det hele handler om hvad det er du spiser. Hvis du spiser sundt, groft og grønt kan du spise rigtig meget mad uden at tage på af det. Tværtimod hvis du spiser få og ikke gode måltider er der meget større risiko for at tage på.
Faktisk skal din krop have noget godt og sundt at arbejde med mange gange om dagen for at du kan vokse og holde en vægt som er passende for dig. Sørg for at røre dig i form af fritidsaktiviteter - så gør du noget godt for dig selv og din krop!
Desuden vil det gøre at du får det bedre med dig selv, fordi for at kunne tænke gode positive tanker, kræver det faktisk at hjernen får en masse god og sund "brændstof" igennem din kost. Ellers vil du være mere tilbøjelig til at tænke sorte og dårlige tanker om dig selv - og det er der ikke noget ved.
Jeg håber du kan bruge mit råd - og giv det gerne videre til din veninde også, fordi det virker nemlig uanset hvordan man ser ud :)
Kh Denise