Spørgsmål om træning!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus! Jeg er her for nylig begyndt at træne både balder, ben og mave. Så derfor har jeg et par spørgsmål:
1: altså, bør der gå en dag i mellem min træning? Mit mål med baldetræningen er at få opbygget noget muskelmasse og bare ja.. Få en flot og fast bagdel, da jeg er helt utroligt utrænet og flad.:) læste på nettet, at det kunne mindske resultatet at træne balder hver dag.. Kan det passe? Også: har trænet et par dage nu, hver dag om aftenen inden jeg går i seng. Men jeg synes allerede nu, at jeg kan se resultater.. kan det virkelig passe? Tænkte at det måske var fordi, at jeg er så utrænet og aldrig har gjort sådan noget før..?
2: Har Min kost indflydelse på resultatet af træningen? Spiser ikke ligefrem så sundt, så tænkte at jeg måske ville ødelægge mit resultat med min kost? Får aldrig frokost og spiser sjældent frugt og grønt. er der noget bestemt kost, som ville kunne hjælpe mig lidt på vej? eller noget, som jeg skal holde mig fra, hvis jeg vil vedligeholde resultatet? :)
3. er det normalt at være så pisse øm? dagen efter første træning var ret så smertefuld. Aftager det, hvis jeg bare fortsætter? Og er dette ordsprog sandt: 'Hvis det gør ondt dagen efter, har du gjort det rigtigt.'?
håber I vil hjælpe! :)

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål – du kan tro vi vil hjælpe, det er det vi er her for.
Skønt at høre at du er begyndt at træne, det er en rigtig god idé at styrke sine muskler. Husk dog også resten af kroppen, for eksempel armene og ryggen!
Det er nogle rigtig gode spørgsmål du stiller og jeg vil svare på den i samme rækkefølge som du har spurgt:
1) Det er en god idé at der går en dags tid mellem træning af de enkelte muskelgrupper. Det der sker når du træner en muskel er, at den egentligt går lidt i stykker, og derfor skal genopbygge (restituere) sig selv. Hvis du gerne vil træne hver dag, kan du træne forskellige muskelgrupper de forskellige dage. Eksempelvis, ben og balder den ene dag, ryg og mave en anden dag og arme en tredje dag og så forfra.
Det er svært at sige om der har været en synlig forskel efter et par dage, men ikke umuligt.
2) Din kost kan have stor indflydelse på din træning. Det er vigtigt at spise frugt og grøntsager fordi der er mange vitaminer og mineraler i, som kroppen har brug for.
Jeg synes også det ville være en rigtig god idé hvis du begyndte at spise frokost. Din krop har brug for en vis mængde energi i løbet af en dag, og det energiniveau stiger når du også træner – du skal altså spise mere. I forhold til muskelopbygningen er det også vigtigt at du spiser kød og fisk som indeholder mange proteiner.
3) Det er helt almindeligt at blive øm efter træning, som jeg skrev til dit første spørgsmål er musklen gået lidt i stykker og skal genopbygge sig selv igen. Det bliver ikke ved med at være lige så ømt hver gang, men lidt ømhed kan der være.
Pøj pøj med træningen fremover og hav en rigtig god sommer
De bedste hilsner
Line