Sover ik godt, tænker for meget..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
i et stykke tid da jeg blev mobbet for et halvt år siden havde jeg svært ved at sove, fordi jeg tænkte så meget på det. Men kom på en ny skole og se var søde imod mig og det gik godt. indtil et par dage siden hvor jeg igen er begyndt at havde svært ved at sove godt om natten, jeg er ik rigtigt træt om aften/natten, jeg ved ik hvorfor jeg har svært ved det?
jeg tænker meget over ting, jeg kan nemt blive trist, hvis nogen siger noget til mig.
jeg ved ik hvad jeg skal gør?
har i nogle gode ideer til hvad jeg kan gør?
hilsen pigen :)

Svar:
Kære du,
Jeg er ked af at høre at du blev mobbet på din tidligere skole. Det kan sagtens gå ud over søvnen. Hvor er det dog godt at høre at din nye skole er god og at de andre elever er søde - det har du også fortjent! Dine oplevelser på din gamle skole kan dog stadig godt sidde i dig og det kan måske stadig godt være det, der påvirker din søvn, selvom du har fået det bedre på din nye skole. Det er ikke hverken nemt eller rart ikke at kunne sove. Man kan komme til at ligge og tænke så meget over hvor frustrerende det er ikke at kunne sove at man slet ikke kan falde i søvn. Lige præcis søvn er også svært at undvære, fordi en dårlig søvn påvirker resten af dagen. Man bliver træt og får sværere ved at overskue de ting man skal. Derfor er det også så vigtigt at du får styr på din søvn, så du kan få det bedre. Jeg vil prøve at komme med nogle råd og tanker, som jeg håber du kan bruge!
Det lyder til, at du tænker meget over de ting du oplever i løbet af dagen. Mange oplever, at sådan nogle tanker kommer særligt om aftenen lige inden man skal sove. Så kører de rundt i hovedet på en og giver ikke ro til at man kan slappe af og falde i søvn. Jeg tror derfor du vil kunne få nemmere ved at sove hvis du fik tankerne ud af hovedet inden du lagde dig ned på puden. Det er der flere måder man kan gøre noget ved - jeg vil komme med nogle bud herunder:
1) Du kan prøve hver aften at skrive de tanker, der fylder ned i en form for dagbog. Det kan være alle mulige tanker. Det kan måske lyde underligt, men det at få tankerne skrevet ned, kan hjælpe med at få dem ud af hovedet, så der bliver ro til at sove i stedet for. Du kan evt. kigge på dem dagen efter, så du kan få bearbejdet nogle af tankerne, hvis du stadig tænker det kunne komme til at fylde. Om aftenen er det dog vigtigt at du lægger bogen fra dig og dermed også tankerne fra dig så snart du har skrevet tankerne ned. Det er nemlig det, der er hele pointen. Du skriver tankerne ned, ud af hovedet med dem, og læg dem fra dig, så de ikke skal få lov at fylde mere. Jeg ved godt, at det er meget sværere sagt end gjort, men jeg synes du skal give det et forsøg.
2) Du kan gøre det til en rutine, hver aften at snakke med din mor eller far om hvad du har oplevet i løbet af dagen, hvordan dagen har været, om du har været glad eller sur eller ked af det i løbet af dagen. Det at få snakket med andre om det, der er sket i løbet af dagen, kan give ro og plads i hovedet til at man kan få tømt hovedet så man kan falde i søvn. Det behøver ikke tage så lang tid eller være særlig formelt, det kan bare være en lille snak hver aften om stort og småt. I kan også vælge at gøre det et stykke tid inden du skal sove, fx om eftermiddagen eller lige efter aftensmaden, så det ikke fylder for meget lige inden du skal sove. Så er I også sikre på at have tid til at tage hånd om ting, der måske dukker op, som fylder mere end andet.
Jeg tror måske også det kunne være vigtigt for dig også at få snakket med nogle om det du oplevede på din tidligere skole, så det ikke skal få lov at fylde mere end nødvendigt. Det er ikke unormalt at sådan nogle oplevelser sætter sig i kroppen og hovedet og kan blive siddende selvom man faktisk føler man har fået det bedre. Hvis du tror det kunne hjælpe, så synes jeg helt sikkert at du skal få snakket med dine forældre eller dine nye veninder om dine tanker og bekymringer omkring det. Du er også meget velkommen til at snakke om det med vores dygtige rådgivere på 1-1chatten. Du finder chatten her.
Der er mange der oplever det med at tankerne flyver rundt når man skal til at sove, så du er bestemt ikke alene med at have det sådan.
Jeg håber mine råd kan hjælpe dig til at falde hurtigere i søvn og sove bedre om natten!
De bedste hilsner,
Astrid