sorg/uden død
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
haij.. er seriøst virkli ked:( har d. 26 april døde min morfar.. og det tog hårdt på hele min familie, men li nu er sorgen, at jeg har en kusine fra min mors side.. hun har fødselsdag samme dag som min morfar havde:( og hun er syg:/ så hun har svært ved at forstå alvorlige ting som død osv..
min kusine har epelepsi, en sjælden slags, så hun har svært ved at blive behandlet.. så hun får en masse piller hver dag for at undgå anfald.. min moster/hendes mor, kan ikke magte at have hende hjemme, så min kusine bor hun en" pleje mor" eller hvad man nu skal kalde det. hun er pædagog, og min kusine ser hende som en ny mor, hvilket er godt ! og det er jeg super glad for eftersom jeg ik bryder mig om min moster... :S?! min kusine og denne pleje mor, har så været nede og besøge min mormor efter hun er blevet alene, og i sidste weekend var de her nede for 2. gang :D og det var såååååååååe dejligt at se min kusine igen<3 for har ik set hende i laaaaang tid pga hun har været indlagt og syg osv.
men min moster hørte at vi havde været ude og besøge dem ude hos min mormor, og nu er min moster så sur, og kan ik overskue mer ,så nu har hun sagt og bestemt at familien ikke må kontakte min kusine som nu er 10.. :( og vi må ikke snakke med denne pleje mor :/.. hvis vi gør det, så vil min kusine blive fjernet:'( jeg er så uendelig ked af det, for min kusine er den sødeste lille engel man kan forestille sig!! er der noget vi som familie, eller bare jeg, kan gøre for at noget kan bli bedre?:/ eller hvordan kan jeg få lettet sorgen :(? HJÆLP :'(

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan høre på dig, at du er rigtig ked af det og fortvivlet over ikke at få lov til at se din kusine. Jeg kan forstå, ud fra det du skriver, at du er rigtig glad for din kusine og du savner hende rigtig meget.
Du spørger, om du kan gøre noget for at I får lov til at se din kusine. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe og gøre noget, så du kan se din kusine igen. Men det er din moster og din mor der bestemmer det og derfor er det deres ansvar. Jeg synes du kan spørge din mor om, hvorfor du ikke må se hende længere, og måske kan det hjælpe dig til at forstå hvorfor det er som det er lige nu.
Du spørger hvordan du kan få lettet sorgen, - DU har allerede taget det første skridt og skrevet  til mig. Det er rigtig godt, for jeg vil meget gerne lytte til dig.
Når du fortæller hvordan du har det, så hjælper det sommetider og det kan føles som om det bliver lidt lettere. Samtidig giver du også muligheder for, at de mennesker du åbner dig op over for, kan hjælpe dig.
Jeg synes, du skal fortælle din mor og far om hvordan du har det. Det kunne også være en anden voksen i din familie, som du har det godt med. Fortæl om de følelser du har og hvordan du tænker om hele situationen med din kusine. Du kan måske også vise det, du har skrevet til mig, og mit svar.
Du har også den mulighed at, besøge chatten i cyberhus, hvor der er voksne der vil lytte til dig og du får mulighed for at sætte flere ord på din situation. Chatten har åben mandag til torsdag mellem kl.15-19.
Jeg håber du kan bruge de råd jeg har givet dig.
De varmeste hilsner fra Kristine