socialangst? eller bare dårligt selvværd?

brevkassespørgsmål

socialangst? eller bare dårligt selvværd?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 10 år 2 uger siden

Hej. Jeg er en pige på 14. Jeg er tidligt udviklet. Mine venner er i alderen 13-22 og jeg snakker bedst med dem på 18-20 år. Min bedste veninde hedder C og er 20, hun hjælper mig meget med mine problemer, som fx. Tidligere selvskade, problemer med at spise og selvhad. På min skole har jeg altid været "hende den billige" og det har gået mig på i perioder, men efter sommerferien, begyndte det for alvor. Hver gang nogen hvisker og griner, i nærheden af mig, er jeg sikker på at det er mig de griner af (selvom jeg faktisk godt ved at det ikke er sandt), når der er nogle bestemte personer i nærheden af mig, griner jeg ikke eller noget, jeg stener bare, for ikke at gøre noget dumt. Min veninde C spurgte om jeg har Social angst og ville hjælpe mig ud af det. Jeg begyndte at kigge mig selv i spejlet og blive gladere og gladere.. men så gik det galt... en dag fik jeg selvmordstanker og jeg skrev til C. Hun ville stoppe mig, men jeg blev sur og sagde at hun ikke skulle hjælpe. Derfra glemte vi begge alt om det med at forebygge social angst... og det hele bliver værre og værre... hvad skal jeg gøre? Og tror i jeg har social angst? hvis i tror det, hvad skal jeg så gøre?

Svar:

Hej med dig.

Det lyder som om, der er en masse ting, som fylder for dig. Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre, når du er usikker på dig selv og bliver i tvivl om, om du kan have social angst.

Det er dejligt, du har en veninde, som du kan snakke med om svære ting. Det er ikke alle unge, der har tætte venner, så det er rigtig positivt, at du har C.

Som noget af det første vil jeg sige til dig, at det ikke er muligt for mig at fortælle dig, om du har social angst. Hvis man skal have svar på, om man har en psykisk sygdom, er det lægen, man skal søge svar hos. En læge er nemlig den eneste, der kan stille diagnoser og undersøge en grundigt nok til at vurdere sådan noget. Ud fra det, du skriver, synes jeg dog ikke, det lyder som om, du skal bekymre dig om social angst. De fleste med social angst har nemlig sjældent mange venner og bryder sig faktisk ikke om at være sammen med mange ad gangen - simpelthen fordi, de bliver bange for, hvad der mon kan ske i sociale situationer, og de er også hele tiden på vagt over for, hvad andre tænker om dem. Alt dette skal være i så ekstrem en grad, at det er ødelæggende for den almindelige hverdag, hvis man har social angst. Jeg tror, det er helt normalt at bekymre sig om, om andre griner ad en. Især i din alder fylder det meget, at man gerne vil passe ind og helst ikke skille sig ud på en uheldig måde. Derfor er der mange unge, der går med de samme tanker som dig.
Det er godt, du godt ved, at de ikke griner ad dig. Hold fast i den tanke og prøv måske at tænk over, om de har nogen grund til at grine ad dig? Ved at tænke lidt over sådan noget, kan det være, det går op for dig, at de ikke har nogen grund til at grine ad dig. Ved at blive klar over det, kan det være lettere for dig at smide tanken om, at de griner ad dig, langt væk.

Jeg kan godt høre på dig, at du har det svært med dig selv og ikke er helt tilfreds med den, du er. Det er rigtig ærgerligt, at du har det sådan. Måske vil det kunne hjælpe dig at søge råd hos din veninde eller måske dine forældre - i hvert fald hos nogen, som du ved, holder af dig. Måske kan du bede dem om at fortælle dig, hvad de godt kan lide ved dig. På den måde kan det være, du kan vinde noget selvværd, fordi det går op for dig, at du er værdsat og har en masse gode kvaliteter, som andre sætter stor pris på.
Du skriver, at du på et tidspunkt kiggede dig i spejlet og blev gladere og gladere. Det kan være, du skal prøve at gøre det igen? Der må være noget ved det, som har gjort dig glad, og som du kan blive glad af igen. Måske kan du glædes over, at du er en enormt smuk pige, har et dejligt smil, noget flot hår eller noget andet. I hvert fald kan det være en god idé at stille sig foran spejlet og beslutte sig for, at man kun må finde gode ting ved sig selv.

Hvis du har brug for at få lidt styr på dine tanker eller har flere spørgsmål, synes jeg, du skal logge på vores chat her i Cyberhus. Her kan du få gode råd og snakke med en anonym voksen om præcis det, der fylder for dig.

Kh. Matilde