social angst

brevkassespørgsmål

social angst

brevkassespørgsmål af
Ditte
14 år

(det her bliver en lidt blandet "mine problemer")

jeg går i ottende klasse nu, men jeg har altid haft et problem med at snakke i timerne. Jeg kan sådan set godt række hånden op, og sige svaret, men det er kun hvis jeg er 100 procent sikker på svaret. Et fx er her den anden dag hvor jeg sad og grinte med en anden, så bedte læren mig om tie stille. Og så kørte hun lidt i det med at være lidt sådan hvad griner du af osv. Jeg er ikke vandt til at "blive skældt ud". Jeg begyndte jeg at græde, men påstod jo bare at jeg græd af grin. Da timen var slut gik jeg ud for at tage lidt vand, og så på toilettet, men det hjalp ikke. Jeg kunne ikke stoppe med at græde, selvom jeg godt vidste at det ikke var værre. engang kunne jeg også blive spurgt om svaret, og så vidste jeg det ikke, men blev presset til at svare og hvis jeg så svarede forkert ville jeg begynde at græde.

Jeg har også meget svært ved at spise foran folk. Jeg kan aldrig tage så meget mad, og jeg skal altid side og tænke over hvordan jeg løfter gaflen, eller hvordan jeg skærer det stykke kød ud, eller hvordan mit glas står.

jeg har også inden en fest begyndt at græde så jeg ikke kunne stoppe pga. jeg synes jeg så grim ud og turde ikke vise mig frem foran andre.

altså, jeg tror jo ikke selv det er social angst, jeg tror bare, at det er lavt selværd, men det kan jo være at i ved lidt mere end jeg.

Svar:

Kære dig...

Mange tak for dit brev.

Det lyder til, at du har det rigtig svært ved sociale situationer. Om det er at rette hånden op i timerne eller deltage i en festlig komsammen. Derudover nævner du din spisesituation, som også er hæmmende for dig.

Jeg kan godt forstå, du er bekymret for, om du har social angst eller om det er lavt selvværd. Det kan være rigtig svært, især i teenage årene, at føle sig utilpas, når man er sammen med andre.

Social angst er angst for at blive gjort til grin, set ned på eller kritiseret i samværet med andre mennesker. Ved social angst undgår man at have øjenkontakt med andre, og man prøver at undgå situationer, som kan fremprovokere angst. At have social angst kan være rigtig svært, fordi det hæmmer én i at deltage i det sociale samvær med andre. Når man har social angst oplever man også, at kroppen reagere fx ved at, man rødmer, man får kvalmefornemmelse, eller en følelses af at skulle på toilettet.

Lavt selvværd kan på nogle måde godt minde om social angst. For når man har lavt selvværd vil man gerne undgå situationer, hvor man kan komme i fokus, i frygt for at man kan komme til at sige noget forkert eller blive gjort til grin. Man er ofte meget selv kritisk og har høje forventninger til sig selv. Man er meget optaget af de mangler og fejl, man har, i stedet for at se de gode kvaliteter, man besidder. Mange skjuler deres usikkerhed ved at være meget pralende, dominerende og opmærksomhedssøgende.

Jeg synes, det er vigtigt, du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Måske dine forældre, eller en god veninde. Jeg tænker dog også, at det er vigtigt, at du får snakket med din læge om det. Det lyder til, at det er noget, som hæmmer dig meget i din daglig dag. Din læge vil kunne hjælpe med at vurdere, om der er tale om social angst, og derved henvise dig til den rette hjælp, hvis det er det, der er brug for.

Der findes mange gode terapiformer, hvor man fx taler med en psykolog, eller laver mindfulness øvelser (en slags meditation). Din læge kan fortælle dig meget mere om, hvilke former for behandling der er.

Hvis du har brug for snakke lidt mere, så er du altid velkommen på vores 1-1 chat. Her sidder der rådgivere klar til at lytte til dig.

Held og lykke med det hele. Jeg håber, du finder svar og kan komme dit problem til livs!

Kærlig hilsen

Anna

AnnaIMs billede
Anna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål