snakker ikke!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej! jeg snakker ikke i skolen eller bedsteforældre eller lign fordi jeg har noget der hedder selectiv motisme (ved ikke om det er stavet rigtigt) og det fylder ret meget i mit liv jeg går i 5klasse og det er jo nødvetigt at snakke i skolen så, jeg går til psykolog ca.1gang hver halvanden måned og det går lidt bedere men jeg ville bare rigigt gerne høre om du havde en ide kh mig ps. snakker tit med mine forældre óm det

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er super godt at du skriver herind, og jeg vil rigtig gerne prøve at give dig nogle ideer til hvad du kan gøre.
Det er godt du går til psykolog og dejligt at du kan mærke det går lidt bedre. Det er også godt at du snakker tit med din mor og far om det. Du gør faktisk en masse gode ting, så det er bare flot og det synes jeg du skal blive ved med.
Jeg synes du skal starte med at spørge din psykolog næste gang om, hvad du kan gøre derhjemme eller over i skolen, for at komme til at snakke endnu mere. Måske har din psykolog nogle sjove øvelser du kan lave og gode ideer.
Når du skal lærer at snakke mere, er det lidt ligesom at lærer at gå. Du skal gøre det stille og roligt. Du skal tage et skridt ad gangen.:)
Derfor synes jeg du skal blive ved med at øve dig derhjemme sammen med dine forældre, bare snak løs med dem. Så kan du sammen med dine forældre prøve at være sammen med nogle andre mennesker som du godt kan li. Måske kan du prøve at snakke sammen med dine forældre, mens dine bedsteforældre er i rummet.
Når du har prøvet det nogle gange, så kan du prøve med nogle andre mennesker, måske nogle andre fra din familie. På et tidspunkt kan det være at du tør prøve at snakke med dem helt selv.
Så det gælder meget om at øve sig i forskellige situationer og sammen med nogle mennesker du godt kan li. Fordi på den måde er du mest tryg og bliver ikke så nemt bange for det.
Det er vigtigt at du bruger din far og mor og at de er med til at støtte dig. Så prøv at snakke med dem om hvilke mennesker det kunne være skægt at prøve det med.
Du kan også prøve at kigge ind i chatten her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19 og her kan du chatte med en voksen og måske kan i finde på flere ideer.
Venlig hilsen
Erroll