Smidt ud af efterskole?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg vil rigtig gerne have hjælp, med det jeg står med nu. Jeg gik på en efterskole, men havde det ikke godt der, jeg kæmpede både med kommunen, for at få dem til at forstå det, da de endelig forstod det, og ville hjælpe mig, havde efterskolen valgt at jeg skulle bo alene, på et værelse. Men det ville jeg ikke, fordi jeg rigtig godt kan lide den roomie jeg havde. Vi hyggede os nemlig rigtig meget. Min kontakt lære sagde til mig at min roomie havde sagt at hun ikke ville bo sammen med mig, men da jeg så kom op på værelset og snakket med N, så finder jeg så ud af at det ikke er rigtigt det jeg har fået af vide. Så bliver jeg self sur, og nægter at være social, fordi når jeg er sur, så er jeg sur. Så kom min kontaktlærer op og sagde at jeg havde fået lov at tage hjem. Da min mor så kommer, har hun fået af vide at jeg er blevet smidt ud, pga humør svingninger. Jeg synes selv jeg havde ret til at blive sur, når jeg for det første ikke ville bo selv, og så ikke får noget af vide om hvad der sker. Kommunen skulle lede efter en ny skole til mig. Hvilket de også er i gang med. Men det har de jo ikke endnu, så lige nu går jeg slet ikke i skole, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er meget bange for min fremtid, har i nogen gode råd, til hvad jeg skal gøre, og om en almindelig folkeskole kunne være noget for mig?

Svar:
Hej med dig..
Det lyder som en turbulent periode du har været igennem på efterskolen og jeg kan godt høre på dig, at du ikke var helt enig i den måde efterskolen behandlede dig på.
Men nu går du så derhjemme og venter på at kommunen finder en ny skole til dig, og det lyder til at du gerne vil i gang igen og det er fedt at høre.
Du skriver at du er ret bange for fremtiden og så spørger du om hvad du skal gøre nu og om en folkeskole kunne være en ide.
Omkring det med fremtiden, så kan jeg godt forstå du lige får den følelse nu hvor du er stoppet med en skole og venter på at skulle i gang igen. Måske går du derhjemme og tænker rigtig meget på det, og fordi du ikke laver så meget lige nu, så kan det fylde rigtig meget og gøre dig lidt ekstra nervøs.
Men jeg tror ikke der sker så meget ved lige at have en pause fra skolen. Den nye lærer du får på et tidspunkt, er klar over at du har haft en pause og så tror jeg, at den lærer vil sørge for at du får indhentet det du mangler.
Omkring det med folkeskolen, så kan det være ret svært for mig at svare på, fordi det kræver at jeg kender dig rigtig godt. For eksempel så er der nogle unge som ikke gider at være sammen med så mange mennesker på en gang og andre elsker det, nogle er helt pjattet med at lave lektier og andre hader det, sådan er vi så forskellige.
Så jeg tænker lidt på, at du sikkert har snakket med kommunen om hvad der kunne være det bedste for dig. Og hvis du sidder med nogle ideer og ønsker, så synes jeg det er ret vigtigt at du melder det ud til de folk der skal finde en skole til dig. På den måde kan I nemmere finde den helt rigtige skole som passer bedst til dig. Så hvis du overveje folkeskolen, så sig det til dem og så kan i måske få en snak om fordele og ulemper ved det.
Hvis du sidder og har lyst til lige at vende det med en anden voksen, så prøv chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og det kunne måske være en ide for dig.
Jeg håber at du bliver tilfreds med din næste skole...
De bedste hilsner
Erroll