Slår mig selv?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.. Jeg er en pige på 17, som oplever nogle ting, som jeg ikk selv kan kontrollere.. Jeg oplever det, at når jeg har været oppe at skændes med familien herhjemme, slår jeg altid på mig selv. Jeg råber og skriger, og jeg begår fysisk vold mod mig selv. Jeg kunne finde på at give mig selv rifter på læber og kind, blå mærker på benene, eller sår på hænder. Jeg river ogs mig selv i håret :s jeg har ogs givet mig selv en bule på hovedet.. Men jeg begår ikk slagene mod genstande eller vægge, jeg bruger bare armene.. Og jeg er begyndt og blive godt bange for mig selv... Så jeg vil bare spørge, om der er noget jeg kan gøre for at undgå dette? Hilsen miig

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå hvis du er begyndt at blive lidt bange for dig selv. Det lyder voldsomt med blå, mærker, sår på hænderne osv. Jeg bliver også lidt bekymret, når du gør det mod dig selv. Men jeg synes det er rigtig godt du spørger her, når du ikke helt ved hvad du skal gøre ved det. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, så godt som jeg kan.
Når du skriver at du slår sig selv, så tænker jeg at det er et tegn på at der der noget indeni dig, som kan være svært at holde ud. Når du har haft et skænderi med familien, så forstiller jeg mig at du må have en masse følelser der vælter rundt indeni dig. Det kan være at du er vred, skuffet, ked af det, eller andre ting. Der kan være mange ting der fylder indeni, som kan svære at håndtere.
Hvis man har svært ved at håndterer sine følelser, så kan man godt, som du, komme til at gøre skade på sig selv. Det kan være en måde at overleve på, hvis man har det rigtig svært.
Du skriver at du gerne vil undgå at gøre skade på sig selv. Det kan jeg godt forstå du gerne vil. Man kan ikke bare stoppe med at gøre skade på sig selv fra den ene dag til den anden, men det kræver at du kommer til at snakke med en professionel. Jeg vil derfor råde dig til at opsøge din læge, hvor du kan blive henvist til en psykolog.
Hvis du ikke føler dig helt klar til at snakke med lægen endnu, så vil jeg også råde dig til at logge på vores chatrådgivning, hvor du anonymt kan snakke med en anden voksen om,hvordan du har det.
Jeg synes det er rigtig vigtigt at du får snakket med nogen om det. Ved at tale med nogen, kan det være med til at du på sigt bliver bedre til at håndtere dine følelser og ikke bliver ved med at gøre skade på dig selv.
Kærlig hilsen Sine