Skriver igen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej i må undskylde at jeg skriver igen. Men får det faktisk værre og værre med mig selv. Jeg ved vi har talt om at jeg ikke er fed med de 160 cm og 49 kg men jeg føler mig stadig endnu federe for hver dag der går. Ergo jeg hader mig selv mere og mere for hver dag der går. Så der selvskaden og tankerne, det gør egenlig ikke det hele nemmere. Har bare lyst til at forsvinde langt langt væk, men nu skrev jeg i hvertfald herind først for at se om jeg kunne bruge noget af det.' Tanker herfra

Svar:
Hej!
Det er godt, at du bliver ved med at skrive til brevkassen, for vi vil meget gerne hjælpe dig.  Og det er vigtigt, at du bliver ved med at søge hjælp, når du har det skidt, for så ved andre, at du har det svært, og dermed kan de nemmere hjælpe dig.
Du har det rigtig svært med dig selv, hvilket kommer til udtryk ved at du føler dig fed, skader dig selv og ønsker at du bare kan forsvinde fra det hele. Sådan kan man godt få det, specielt hvis man går alene med sine tanker og følelser. Det hele kan virke helt uoverskueligt og håbløst – og man kan ikke selv se, hvordan det skulle blive bedre. MEN DET KAN ALTID BLIVE BEDRE – også i dit tilfælde.
Når jeg læser dit spørgsmål, så tænker jeg, at du er en pige som har ondt indeni – måske ved du selv, hvad det er som gør dig ked af og måske ved du ikke helt hvad det er. Uanset hvad, så er det vigtigt, at du får snakket med nogen om hvordan du har det. Du har brug for at få sat ord på dine tanker og følelser, så du bedre kan forstå dem – for så lover jeg dig, at det også bliver nemmere at være dig.
Du bliver simpelthen nødt til at finde en, som kan hjælpe dig med at få snakket om det, som gør dig så ked af det. Når du først finde ud af og får bearbejdet det, som gør så ondt indeni, vil du få et andet syn på dig selv og din krop, og din trang til at skade dig selv vil forsvinde.
Derfor skal du snakke med din læge. Din læge vil nemlig kunne henvise dig til netop den hjælp, som du har brug for. Kan dine forældre måske hjælpe dig med at kontakte lægen? Hvis ikke du føler, at du kan snakke med dine forældre om det, kender du måske en anden voksen som kan støtte dig - det kan være en lærer, en nabo eller et andet familiemedlem. Hvis du ikke føler, at du har en voksen som kan støtte dig, skal du selv tage kontakt til din læge. Telefonnummeret finder du på dit sygesikringsbevis.
Når du snakker med lægen er det vigtigt, at du er helt ærlig – det betyder, at du skal fortælle alt, at du skader dig selv, føler dig tyk og bare har lyst til at forsvinde. Og at det bliver værre og værre for hver dag.  Hvis det er for svært for dig at få sagt det hele til lægen, kan du printe det du har skrevet her i brevkassen, for det beskriver rigtig godt, hvordan du har det, og at du har brug for hjælp.
Jeg vedhæfter her et link til LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, fordi det måske kan være godt for dig, at læse lidt om både selvskade og spiseforstyrrelse. Du fortæller selv, at du skader dig selv, og jeg kan frygte, at du er i risiko for at udvikle en spiseforstyrrelse, når du skriver, at du føler dig endnu federe for hver dag der går.  Måske kan du finde noget interessant på deres hjemmeside – men du SKAL stadigvæk kontakte din læge, for du har brug for hjælp i den virkelige verden!
Du skal have hjælp – og er du i tvivl om, hvad du skal sige til lægen, er du velkommen til at kigge for Chatrådgivningen her i Cyberhus, hvor du kan chatte med en rådgiver om, hvad du kan sige. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Jeg håber, at du vil søge hjælp – for du kan få det bedre!
Held og lykke
Mange tanker
Marianne