Skoleskift - Alene
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Ja, Jeg er som sagt en pige på tretten år. Jeg skiftede skole her i august, da min gamle skole kun gik til sjette klasse. Jeg havde nogle skønne venner på den gamle skole og det hjalp da også da mange af de andre drillede mig. Nu blev jeg jo tvunget til at flytte skole og mine veninder skulle starte på en anden skole end mig. Jeg er jo så begyndt på denne nye skole i 7c sammen med en pige som jeg har kendt hele mit liv, Vi kan kalde hende N. Vi var da også sammen med efter et par uger begyndte hun at få nye venner og begyndte at være sammen med en pige jeg ikke kan holde ud, Hende kan vi kalde J og nu er jeg jo så alene. Jeg prøver at blive venner med de andre men jeg kan bare ikke. Jeg har aldrig "prøvet" at få venner, Vi er bare blevet det. Men nu ja, Nu er jeg så alene og det sårer mig lidt. Jeg er også blevet mobbet lidt, Ikke så meget men drengene i min klasse kommer ofte med spydige kommentarer om mit udseende og min måde at løbe på. Jeg vejer 70 kg og er 1,54 så er jo overvægtig. Jeg har fået en ny ven som vi kan kalde C med hun er mere sammen med N og J. Jeg ønsker ofte at skifte skole men da det er en privatskole som mine forældre har gået og set frem til at jeg skal starte på vil jeg helst ikke sige det til dem. Det er også udelukket at jeg siger det til en lærer, En anden dreng i min klasse fortalte om de andre og de har ingen kontakt med ham mere.

Svar:
Hej med dig
Det kan være rigtig svært og hårdt at skifte skole og få nye venner, så jeg kan godt forstå, at det fylder rigtig meget for dig. Det er også mange tanker at gå med selv, så det er godt, du skriver ind til os - jeg vil gerne hælpe dig så godt, jeg kan med at få lidt mere styr på dem.
Der er nogle ting i dit brev, jeg gerne vil tage fat på. For at gøre det mere overskueligt, skriver jeg det i punktform.
Veninder:
Selvom du føler dig alene, lyder det til, at du har nogle rigtig gode veninder fra den gamle klasse. Jeg tror, det er vigtigt at huske på, at dine gamle veninder stadig er der, og selvom du ikke går i klasse med dem mere, kan du jo stadig godt ses med dem efter skole og i weekenden? Det er selvfølgelig ikke det samme som at gå i klasse med dem, men det kan måske hjælpe lidt på ensomhedsfølelsen at huske på, du stadig har nogle søde veninder. I forhold til situationen i klassen, tænker jeg lidt, om det muligt for dig at blive venner med J? Nogle gange skal man give folk en chance og lære dem at kende, før man kan se deres kvaliteteter, og det er måske tilfældet med hende? Hvis du bliver venner med J, har du jo mulighed for samtidig at være meget sammen med C og N, som du godt kan lide. Nogle gange når man er flere i en venindegruppe, er det ikke alle sammen, der er lige gode venner, men derfor kan man stadig godt være i samme venindegruppe. Hvis dig og J kan finde ud af at have det ok sammen, ville det måske være en løsning for dig? Du kan måske overveje at snakke med C og N om det, så de ved, hvordan du har det. På den måde har de også nemmere ved at hjælpe dig med at få nye venner i klassen.
Forældre:
I dit brev skriver du, du ikke kan skifte skole, fordi dine forældre rigtig gerne vil have, du går på den samme skole, de har gået på. Selvom det betyder rigtig meget for dine forældre, så tror jeg godt, du kan regne med, det betyder mere for dem at have en glad datter. Hvis du snakker med dem om, hvordan du har det, er jeg sikker på, de vil være forstående. At de var glade for skolen dengang, er jo ikke ensbetydende med, at du er glad for den. Jeg tror, det ville være rigtig rart for dig at snakke med dem om det. Det er ikke rart at skjule svære følelser for sine forældre, og der er ikke noget, der bliver bedre af at skjule det for dem. Hvis du bliver ved med at være ked af det i den nye klasse, kan løsningen være et skoleskift, og der tror jeg, det er en god idé, at have snakket med dine forældre om det på forhånd.
Skoleskift:
Hvis du sammen med dine foreældre finder ud af, at et skoleskift er det eneste, der kan gøre dig glad igen, er det selvfølgelig den rigtige løsning. Dog synes jeg, det er vigtigt at huske, at dine veninder også er startet på en ny skole i en ny klasse. Jeg ved ikke, om dine veninder alle sammen går i klasse sammen, men der er en sandsynlighed for, de også har fået nye veninder i deres nye klasse, og derfor ville det nok ikke blive helt det samme, hvis du skiftede skole. Det er noget, du kan prøve at snakke med dine gamle veninder om.
Lærere:
Selvom du ikke føler, du kan snakke med dine lærere om det, synes jeg nu, du skal overveje det alligevel. De kan være en rigtig stor hjælp, når man har svært ved at falde til i en ny klasse. Hvis du har en lærer, du er tryg ved, kan du starte med at snakke med ham/hende om det. Og der kan du jo også sige, at resten af klassen ikke må få noget at vide. På den måde risikerer du ikke, at de andre stopper med at snakke med dig, men du får stadigvæk en fortrolig, der kan hjælpe dig. På de fleste skoler er der også enten en skolepsykolog eller en studievejleder, som man kan gå til med netop sådan noget, som du oplever. Hvis du ikke har lyst til at tale med en af dine lærere, kan det være en god idé at tage kontakt til en af disse. Jeg tror, du kan finde ud af, hvem det er på din skole via skolens hjemmeside, og hvis det er for svært for dig at tage kontakt til dem, tror jeg, du kan skrive til dem og bede dem kontakte dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar
Kærlig hilsen
Tanne