skole og selvtillid.

brevkassespørgsmål

skole og selvtillid.

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Hej. Jeg vil godt Erroll for en god besvarelse på mit seneste spørgsmål. Og jeg føler jeg kan bruge det meste til noget. Jeg har lidt kommentarer omkring et par af emnerne fra mit tidligere brev. Fodbold: Det er noget mærkeligt. Jeg savner det og så alligevel ikke. Jeg savner meget det sociale ved af spille, og jeg savner af få rørt mig, nu hvor jeg ikke går til det, og ikke ved hvad jeg så skal lave. Mine ben bliver urolige indimellem. Jeg kunne da godt til fodbold så om ikke andet bare for det sociale, men jeg tvivler jo så meget på min lyst og evner for tiden. Jeg tvivler på om jeg savner det fordi jeg vil have noget fast af lave, eller hvad det er. Jeg har længe søgt af erobre pladsen på vores 1. hold, men det er aldrig lykkedes, og det irritere mig også, ligesom at jeg i efteråret havde nogen ekstremt dårlige kampe, som jeg efterfølgende kom over og spillede godt, men nu igen her i vinter røg ind sådan nogen kampe. Hvordan kan det være? Mangler jeg koncentration? Selvtillid? eller begge dele? Eller noget andet? Jeg er ret ustabil i mine præstationer. Kan stå på niveauer der nærmest er ude af denne verden en dag, og som en der aldrig har stået på mål... Det lader til af blive for kompliceret til af i alene kan hjælpe mig. Jeres chatrådgivning er også næsten konstant optaget, men jeg prøver den igen i næste uge. Hvad kan jeg ellers gøre? Undskyld hvis det er lidt rodet det her. Nu vil jeg skrive lid om nogen andre problemer. Jeg klarer mig dårligt i Matematik på mit HF(C-niveau( (Har i samråd med min vejleder valgt af melde fra til eksamen i år) Jeg har aldrig kunne lide matematik, og fik heller ikke så gode karakterer i folkeskolen, men i starten af året tænkte jeg af den skulle have hele armen i år. Det blev dog ikke til noget. Jeg gav hele tidne op, følte mig irriteret hver gang jeg skulle lave noget, og må nu vente til næste år. Jeg føler mig dårlig fordi jeg ikke kan lave ligninger og roder rundt i forskellige ting. Jeg kan også nogen gange blive ret forvirret når jeg skal lave noget. Også hvis det er "let" selv det af gange og dividere kan forvirre mig, og plusse og minusse med store tal. Jeg regner aldeles langsomt i hovedet, men allermest tror jeg af det er en form for blokering, af jeg i mange år har bildt mig ind af jeg ikke kunne lærer det. At jeg har blokeret for ting jeg ikke umiddelbart kunne forstå, i stedet for at gøre en indsats. Jeg håber nu virkelig at jeg kan gøre noget ved det til næste år. Evt ved af få noget hjælp ved siden (også i sommerferien) Måske i også har nogen råd? Jeg føler jo også et pres for af kunne blive færdig der til næste år.. både fra forældre og skolekammerater (det sidste mest for af kører i vogn med dem), men jeg vil helst ikke slutte med "dårlige karakterer i noget" (under 7) Biologi(C-niveau) som jeg også skal op i er heller ikke min kop te. Det er dog næppe ligeså slemt som Matematik, men jeg synes godt nok ikke at der er spændene, og dermed er det svært af sætte sig ned og læse det. Har i nogen råd til hvad man gøre ved det? Jeg har et eksamensprojekt jeg også arbejder lidt for på tiden, men synes det går lidt langsomt med det, selvom det ikke er så svært. Igen, nogen råd til hvordan jeg kan få hanket op i mig selv. Måske det samme som til Biologi? Ved i øvrigt noget om hvor man kan lærer af skrive pænere og at øve sin fin-motorik (måske det sidste påvirker det første?) Det er heller ikke ting jeg er gode til. Kender til det der psykologiske rådgivning ved Hvidovre Medborgerhus?(Har set det i jeres oversigt over hjælpe steder) Overvejer af tage derop i næste uge. Håber jeg hører fra jer snarest. Jeg kan ikke blive ved med af klare at have det på den her måde. Jeg mangler noget overskud og energi synes jeg. Hvad kan det skyldes og hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej igen..:)

Det er super, at du skriver igen, hvis der er nogle ting du har brug for at dykke mere ned i. Ærgeligt med chatten, men ja, der kan godt være travlt og fint at du vil prøve i næste uge.

Du synes du mangler overskud og energi, og det er rigtig godt du lægger mærke til det. En af årsagerne kan nemlig være, at der er noget som du bruger rigtig meget energi på at tænke over. På den måde kan det suge alt energien ud af dig, og det kan du så mærke på andre områder. Man kan sige, at det er kroppens måde at sige, at der er noget som du skal gøre noget ved.

Det gør du faktisk nu og det er stærkt.

Du har lidt forskellige tanker og spørgsmål, så lad os starte fra toppen af:

1. fodbold: Jeg kan godt forstå dine overvejelser, og at du både tænker på det sociale, et fast holdepunkt, lysten til at spille godt, bevæge dig og måske komme på 1 holdet. Det lyder også som om du er et konkurrencemenneske og det er der intet galt med.

Men du har følt i perioder at det er gået skidt på banen, og det lyder lidt som om du mistede selvtilliden på fodboldbanen. Ud fra det du skriver, så synes jeg du skal overveje at starte op igen. Du kan også starte op på en anden holdsport og måske er der nogle af dine venner som går til noget sjovt, og kunne hjælpe dig med at få startet op.

Grunden til at jeg råder dig til det er, at jeg synes du selv svarer på dit eget spørgsmål. Det betyder meget for dig at have det sociale, at du bruger din krop fysisk og at have et holdepunkt i ugen. Men jeg synes du skal tænke over noget.

Prøv at fokusere mere på at have det sjov, glæden ved at bruge din krop og være en del af noget socialt. Idræt skal give dig overskud og derfor betyder det ikke noget at spille på 2 eller 3 holdet. Hvis du hele tiden banker dig selv i hovedet over ikke at spille en god kamp, eller ikke kommer på 1 holdet, så suger det energi ud af dig, i stedet for at give dig energi.

Måske kunne det være en god ide at snakke med din træner om det her, måske kunne han hjælpe dig med at få lagt ideen om 1 holdet på hylden og så bare nyde at spille fodbold.

2. Matematik, biologi, eksamensprojekt: Du skriver at du ikke vil have under 7, og spørger hvordan du får hanket op i dig selv.

Jeg synes godt du kan få under 7 og jeg mener at alle er gode til forskellige ting. Ingen kan være gode til det hele og ud fra de ting du har skrevet til mig tidligere, så er du god til rigtig mange ting og det kan dine venner godt li. Du er for eksempel social, hjælpsom og en god fyr.

I skolen er der altid noget som er svært og for det meste er det i fag som ikke interesserer en, sådan er det. . Sommetider er der noget som man skal øve sig mere på end andet, og det lyder til at du har haft en god snak med din vejleder. Så mit råd til dig er, at acceptere at du godt kan få under 7 i nogle ting, finde en fornuftig løsning med din lærer og så brug mere energi på at tænke over de ting som du er gode til og har det sjovt med.

3. Psykologiske rådgivning ved Hvidovre Medborgerhus: Jeg synes det lyder som en god idè, fordi de her ting som du går rundt og tænker på, er ting som du har brug for at snakke med en voksen om. Alle går rundt og tænker over sit eget liv engang i mellem og hvis man går med det hele inden i, så bliver det hurtigt uoverskueligt.

Så derfor er både psykologisk rådgivning og Chatten i Cyberhus en god  mulighed for dig. Jeg synes også du skal se det som om du øver dig i at snakke om det her med andre mennesker. Fordi jeg synes det skal gøre dig klar til at få snakket med de mennesker der er omkring dig. Det vil sige dine forældre og gode venner..

Du er rigtig godt på vej, så arbejd videre og husk at se på alle de gode og positive ting ved dig selv, fordi der er nok at tage af.:)

Venlig hilsen

Erroll