Skilsmisse og alcohol
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyperhus jeg har et problem med min mor og fars skilsmisse. Og min fars træng til alcohol. Skilsmissen har været i cirka et halvandet år. Men stadigvæk problemer i det. Jeg har det svært med min far fordi at han drikker nogen gange når vi er ovre ved ham. Og at jeg føler han er ligeglad med mig og min lillebror. Min mor og selv jeg kæmper med at have det godt og da vi ikke har særlig mange penge. Og jeg gider ikke være ved min far og jeg har mistet troen til at stole på nogen på grund af ham. for når han lover noget holder han det ikke. Og både mig min lillebror og min mor bliver så skuffet af ham. Jeg orker bare ikke mere hvis jeg havde et ønske ville det være at skilsmissen aldrig var gået til eller at alcohol ikke fandtes. Så er spørsmålet bare. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dreng
Det er altid svært når ens forældre bliver skilt..Ikke kun fordi det tager lang tid, men også fordi der er en masse følelser som er svære at være midt i eller gå rundt med inden i. Det gælder både for dig og dine forældre. Det er helt normalt.
Men jeg synes det er godt at dine forældre bliver skilt, hvis de ikke har det godt sammen. Fordi hvis de bliver ved med at være sammen, selvom de ikke har det godt, så er det heller ikke rart.
Du skriver at du og din mor kæmper med at få en ny og god hverdag op at stå - Det er godt at høre og det lyder som om I har det godt sammen, selvom det er svært nu og I ikke har så mange penge... Det skal nok lykkes for jer.
Jeg kan også godt forstå, at du ikke har lyst til at være sammen med din far, fordi han drikker og fordi du ikke synes du kan stole på ham. Du skriver også at han drikker når du besøger ham. Det synes jeg ikke er okay og det skal han ikke.
Du spørger mig om hvad du kan gøre..Du kan gøre en ting og det er at fortælle din mor om hvordan du har det og at du ikke vil besøge din far når han drikker og ikke kan holde hvad han lover.
Det er nemlig ikke dit ansvar at ordne det, det er de voksnes. Derfor er det meget vigtigt at du fortæller din mor, det samme som du lige har fortalt mig her.
Bagefter skal din mor kontakte hendes socialrådgiver og kommunen. Det er deres ansvar at lave en aftale, så du kun er sammen med din far når han er ædru og kan finde ud af at holde sine aftaler med dig.
Du kan prøve at vise din mor mit svar til dig, hvis du synes det er lidt svært at forklare hende.
Hvis din mor synes det er svært at klare, så kan du bruge andre voksne som også kan hjælpe. Du kan snakke med en god lærer på din skole, eller måske kender din mor en anden voksen som kan hjælpe jer.
Du skal også vide at der sidder voksne her i Cyberhus, som også gerne vil hjælpe. Udover brevkassen som du har skrevet til, sidder der voksne i chatten. Her kan du anonymt chatte mandag til torsdag kl. 14-10.00
Venlig hilsen Anne-Marie.