skar i mig selv.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej. jeg har skåret i mig selv for et års tid siden. Jeg gjorde det for at såre min mor, for jeg følte mig svigtet af hende, og jeg følte mig over set. Jeg gjorde det egentlig mest for at få opmærksomhed.
Vi blev venner og snakkede meget godt sammen igen, og jeg følte at jeg skulle fortælle hende det. Jeg fortalte hende det, og hun blev mega ked af det. Vi grædd og græd hele dagen. det er ved at være et halv år siden at jeg fortalte hende det, men jeg tænker på det hver dag.
jeg kan ikke li' at se tv med hende, for hvis at der kommer noget med en der skær i sig selv græder jeg bare, og jeg er bange for at hun bliver ked af det. Hun har bare gjort alt mugligt godt for mig, og jeg vil bare ikke såre hende.. Jeg kan ikke li' at snakke om det, og oppe skolen er der kun nogle få der ved det.
der er 2 andre fra min klasse som også har skåret i sig selv, den ene snakker jeg nogle gange med, om det. Der var en dag hvor jeg snakkede med nogle piger fra klassen, så kom der en dreng hen og jokede " har du været cutter (staves?)" jeg gik udenfor og begyndte at græde, jeg kunne ikke stoppe. jeg føler at jeg bliver nød til at snakke med nogen om det, men jeg er bange for at det bliver ligesom det er nu, at jeg ikke kan se tv, læse blade eller høre radio sammen med min mor, fordi at jeg er bange for at såre hende.. håber at I kan hjælpe mig. knus Løven.

Svar:
Kære pige 15 år.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg synes det var rigtig flot at du fortalte din mor om at du skar i dig selv og hvorfor. Det lyder til at I blev kede af det og fik en god snak om det.
I blev kede af det, fordi I holder af hinanden. Derfor er det helt naturligt at du og din mor græd hele dagen. Du skriver, at du har ikke lyst til at gøre din mor ked af det igen. Derfor har du ikke lyst til at fortælle hende om de ting du oplever i skolen eller se tv om noget der handlere om cuttere.
Jeg synes det er meget vigtigt at du snakker med din mor igen. Det er også vigtigt at du fortæller hende om hvordan du har det når i ser fjernsyn eller læser i blade, og der så kommer noget om cuttere.
I fik snakket om meget af det dengang og det var superflot. Måske har i glemt at snakke mere om det. De ting der er svære, kan nemlig være godt at snakke om flere gange.
Sommetider når noget er svært at snakke om, så lader vi være med det, eller udskyder det. Men det betyder bare at det bliver endnu sværere. Jeg kan godt fortså at du ikke har lyst til at gøre din mor ked af det igen, men det handler om at du skal have det godt med din mor.
Du lyder til at være ret sej til det der med at få sagt det der er svært. Prøv at lave en aftale med din mor, at i godt må snakker om det hver gang en af jer synes det er lidt svært. Måske har din mor også lyst og brug for at snakke om det igen.
Husk på at det er rigtig flot det du allerede har gjort, men du har brug for at fortsætte med at snakke med din mor og det er ok hvis i begge bliver kede af det.
Hvis du synes det er svært at komme i gang med at snakke med din mor, kan du måske snakke med en anden voksen i din familie som du har det godt med.
Du kan også besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen mandag til torsdag kl. 15-19.00.
Venlig hilsen
Anne Marie