Skal jeg sige noget til nogle?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14, som har et rigtigt godt forhold til min mor. En dag skulle min mor til et eller andet fest med hendes veninde, så jeg var alene hjemme. Hun roder meget i sit skab så jeg ville ryde lidt op i det. Efter jeg havde taget alle tingene ud af skabet, så jeg en pose meget noget i. Jeg er nysgerrig så jeg kiggede selvfølgelig i den. Der var sexlegetøj! og nu står jeg her og ikke helt ved om jeg skal sige noget til nogle plz hjælp!.. kh ano

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det sødt af dig at du ville hjælpe med at rydde op i din mors skab. Du lyder som en kærlig og betænksom pige - det kan du være stolt af! Jeg kan godt forstå at du ikke helt hvad om du skal sige noget til din mor. Det kan være svært at vide hvor grænserne går når man har et godt og tæt forhold til sin mor, da der jo stadig vil være nogle ting som er private og som man derfor ikke har lyst til at dele. Jeg synes det er dejligt at høre, at I har et godt forhold til hinanden og er der for hinanden. Lige præcis sex og sexlegetøj, kan jeg dog sagtens forstå du synes er svært at snakke med hende om.
Jeg tænker, at du skal se det som en kæmpe fordel at dig og din mor har et så godt forhold til hinanden. Det kan nemlig gøre det nemmere hvis du vælger at fortælle hende om hvad du opdagede. Det er jo en sød handling at ville hjælpe hende med at rydde op, så jeg er sikker på at hun ville kunne forstå hvorfor du fandt posen. Jeg tror ikke du kan undgå at skulle tage en snak med hende om det, da hun jo nok vil finde ud af at du har ryddet op i hendes skab? Du kan selvfølgelig også vælge at ignorere det og satse på at hun også vil det, men jeg tror I vil få svært ved denne løsning, nu I er så tætte ellers. Denne her "hemmelighed" skal jo nødigt gøre det akavet mellem jer.
Det kan være svært at være tæt med en som også er ens forældre, fordi der jo altid vil komme situationer hvor man netop er forælder og barn og ikke mere som veninder. Det kan være en svær balance at holde. Lige præcis den situation du beskriver i dit brev er et godt eksempel på hvornår det kan blive svært både at skulle være tætte, som veninder, men samtidigt skulle være mor og datter. Hvis du kan følge mig i det?
Jeg vil derfor foreslå at du fortæller din mor hvad du fandt og at du ikke har vidst om du skulle fortælle hende om det, men at det fylder meget for dig og at du derfor gerne vil fortælle hende det. Måske kan I have en god og konstruktiv snak om det sammen. Det kan være rart at få fortalt om det, så det ikke nager i ens samvittighed. Det kan også være det kunne være en god ide at I lavede et par regler om den her slags? Måske kan I have nogle steder, hvor I ikke må gå i, som altså bare er jeres helt egne, private, så I kan undgå den her slags situationer? Selvom man er meget tæt kan det jo være meget rart også at sikre og bevare ens privatliv, som I jo begge har ret til. Jeg er sikker på at I kan snakke sammen om det her på en god måde, så I begge har det godt med det.
Måske kunne det også være en ide at spørge en god veninde til råds? Måske har din veninde selv prøvet at stå i en situation hvor hun ikke vidste hvad hun skulle gøre og om hun skulle sige noget? Det kan være hun har et godt råd eller kan give dig en ide til hvad du skal gøre. Det kan nemlig være rigtig rart at snakke med andre om de tanker, som fylder meget for en, så de ikke får lov at fylde alt for meget i hovedet på en.
Hvis du har mere lyst til at snakke med en du ikke kender, er du også meget velkommen til at logge på 1-1chatten, hvor du kan snakke om det, der fylder hos dig med en voksen rådgiver. Du finder chatten her.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Astrid