Skal jeg sige det?

brevkassespørgsmål

Skal jeg sige det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Min søster som er 19, begyndte ar ryge for 2 år siden ca. og min mor og far ved det godt. De har også accepteret det, men har lavet nogle regler. Altså at hun ikke må ryge inde i hjemmet, eller i bilen.
Men for et par måneder siden, fortalte hun mig, at hun røg i bilen og at jeg måtte love ikke at sige noget om det. Det gjorde jeg, og holdt det. Her til aften fortalte hun mig så, at hun også røg i stuen når de ikke var hjemme. Igen, lovede jeg ikke at sige det.

Men er begyndt at tvivle på, om jeg måske alligevel skulle sige det. Hun lufter bare ud, så lugten er væk når de kommer. Men der har nemlig boet tidligere rygere i vores hus, før vi flyttede ind, og mit værelse har nogengange lugtet af røg, hvor at mine forældre sagde, at det skyldtes de tidligere mennesker som havde boet her og at det stadig nogengange kunne lugtes, selvom det er meget længe siden.

Så hvis det er rigtigt, vil det samme så ikke ske med stuen og bilen? Altså at de om et år eller sådan noget, vil lugte meget af røg fordi min søster ryger derinde? Jeg er virkelig i tvivl, for hvis jeg siger det, så ved hun at det er mig, da jeg er den eneste som ved det. Men vil jo heller ikke have lugten af røg hele tiden. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er meget i tvivl.

På den ene side er der ingen tvivl om at cigaretrøg lugter, og kan betyde at en bil eller et hjem kommer til at lugte meget kraftigt af røg. Og det kan jeg godt forstå at du gerne vil undgå.

På den anden side tænker jeg også at du kan komme ud i en stor konflikt med din søster hvis du taler med dine forældre.

Umiddelbart tænker jeg at det måske vil give mest mening at starte ud med at snakke med din søster, og fortælle hende om din bekymring. At du er ked af hvis der kommer til at lugte for meget, men at du samtidig er bange for at gøre noget ved jeres forhold, hvis du blander dine forældre ind i det?

Så længe at hverken bilen eller jeres hjem faktisk lugter af røg, må det være fordi hun virkelig for luftet meget grundigt ud...og så er det måske ikke det store problem.

Det er selvfølgelig problematisk at din søster ikke overholder sin aftale med dine forældre. Men det tænker jeg er en sag mellem din søster og dine forældre, som du ikke behøver at være en del af.

Gode hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål