Skal jeg gøre noget?

brevkassespørgsmål

Skal jeg gøre noget?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej cyperhus :) Er kommet ud for noget af et dilema... Det hele startede med jeg startede i en ny klasse efter sommerferien... Alt var ok, bordset fra en dreng som er større en os andre fordi han er gået en klasse eller to om... Han går og tager fat i de andre og tager sådan nogen wressling greb... Jeg finder hurtigt en ven i klassen, en lille spirvip som er ham her x (Ham som tager greb) gamle bedste ven... Nå men ham her min nye ven, A fortæller mig historier og sådan noget om x som vi kalder ham, at fx. hans far er alkoholiker og han sidder oppe på et værtshus oppe i byen og drikker vær dag... Det sker så idag at vi snakker om det her med x, i klassen... Her siger x til læren at jeg siger ting til ham... Jeg tænker over det, og tænker ''hmmm støder det ham det jeg siger?''... Bag efter siger jeg til x: x? Vis du syndes jeg skal tie stille eller du syndes jeg skal ladvær vis jeg kommer ind på det forkerte, vil du så ikke sige det til mig? Han siger så at det vil han godt og vi snakker som om vi er ok med hinanden igen resten af dagen... Men efter skole, går mig og A op for at få en fransk hotdog på tanken... På vej derhen ser vi x komme ud af det lokale værtshus med en mand... A fortæller mig, det er x's far... De går over og låser sig ind i faderens bil og køre væk... Mig og A tager hjem. Sendere idag er jeg så til skole-hjem samtale og fortæller min klasselære Rikke om det jeg så... Hun siger det skal jeg ikke tage mig af, og det ikke engang er sikkert x's far var påvirket, og nu kommer mit spørgsmål: Skal jeg ringe til politiet og anonymt anmelde en mand for spritkørsel? Altså det jo dumt vis han ikke engang er påvirket, og det A. fortælder med han er alkoholiker er sandt... HJÆLP! Hilsen F...

Svar:

Hej F..

Det kan jeg godt forstå du er lidt usikker på, men jeg synes faktisk du har gjort det helt rigtige allerede. Du har spurgt din lærer og jeg synes egentlig din lærer har ret..

Du kan ikke vide om A`s far var beruset og derfor kan du ikke anmelde ham.

Jeg synes det er super sejt, at I har fået snakket om det her med A og det lyder til at du er en god kammerat. Hvis du på et andet tidspunkt får en mistanke om et eller andet, eller tror at A har brug for noget hjælp, så synes du skal snakke med din lærer eller dine forældre igen.

Fordi det er super at du gerne vil hjælpe og gøre det rigtige, men det er de voksne der skal gøre det sidste og beslutte hvad der skal ske.

Kan du have det godt i din nye klasse..:)

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål