Skal jeg droppe ham?
brevkassespørgsmål af
Julie
22 år
Jeg er begyndt at date en fyr, som lige har fortalt om, hvordan forholdet mellem ham og eksen sluttede. De havde aftalt at blive forlovet, og han havde planlagt et frieri, men så langt nåede de aldrig - for et par måneder efter at hun havde sagt ja til forlovelsen, sagde hun, at hun ikke længere havde følelser for ham, og hun slog op. Han siger, at han gerne vil give det en chance mellem mig og ham - og han vil gå helhjertet ind i det. Nu er mit spørgsmål så; hvordan ville i have det med, at blive kærester med en, der (næsten) har friet til sin ekskæreste? Jeg tænker selv, at han jo har haft et ønske om, at være sammen med sin eks resten af livet. Han har virkelig elsket hende - og hun har været hans eneste ene. Det må man gå ud fra, siden han ville giftes med hende. Hvis man bliver kærester med en fyr, der har været igennem det; vil man så ikke altid føle sig som hans andet valg? hans anden prioritet.. Han ville jo være sammen min sin eks resten af livet.. Jeg tror, at jeg ville tænke, “Han er kun sammen med mig nu, fordi hun slog op dengang..”. Min egen ekskæreste havde slået op med sin eks, fordi han ikke syntes, at hun var noget for ham alligevel. Der var nogle forskellige ting ved hende, som han ikke kunne acceptere. Derfor vidste jeg, at han var sammen med mig, fordi han virkelig ville det, og ikke fordi at han ikke kunne få sin eks.. Lægger jeg for meget i det, eller hvad tænker i? I tilfælde af, at i synes, jeg skal give det en chance, hvordan dealer jeg så med eksen? Bonusinfo: de har stadig nogle fælles venner, og bliver derfor stadig opdateret om hinandens liv på trods af, at de ikke ses mere.

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår dine tanker og kan godt sætte mig ind i din tvivl ift. din flirt. Jeg vil dog samtidig sige, at et forlist forhold jo ikke udelukker, at man senere kan have et nyt forhold, som er tilfældet med både dig og din flirt, der begge har en eks. Derudover tror jeg du skal huske på, der jo er en grund til, at han nu vil give det en chance med dig. Jeg vil samtidig antyde, at det faktum, at han tidligere har haft et ønske om at dele sit liv med en anden pige, ikke udelukker at han reelt virkelig ønsker at lære dig bedre at kende - det kan jo være I ender med, at blive langt bedre for hinanden end jeres ekskærester var for jer? Tingene udvikler sig jo, og det kan være ham og hans eks slet ikke var " meant to be", men han ikke viste det dengang? Det er svært at sige, og måske er det ikke noget, som du finder ud af. Hans historie om frieriert kan måske virke lidt skræmmende for dig, fordi det føles som om, at der så er meget at leve op til for dig? Det er forståeligt, men måske hjælper det dig, hvis du løbende husker dig selv på, at i ikke er kærester endnu og blot er ved at lære hinanden at kende. Han har jo sagt han gerne vil give det her en chance og det må der være en grund til. I ved begge, at tingene tager tid og hvis du husker dig selv på det, kan det måske gøre det mindre skræmmende for dig.
Jeg tænker, at du skal fortsætte jeres flirt, hvis du ikke kan lade være og hvis du føler, det er det rigtige nu. Det faktum, at fyren tidligere har haft en eks han var glad for bør ikke være årsagen til, at han ikke er i stand til et nyt forhold og at du ikke vil ham. Du skriver ikke hvor længe, det er siden at I blev single, men hvis det er meget nyt, kan der jo være noget om, at det ofte tager lidt tid, at komme videre? Men det er altid svært, at sige hvad der kommer til at ske i fremtiden og man kan blive helt forvirret hvis man prøver, at " regne den for meget ud", selvom det selvfølgelig kunne være rart. Jeg tænker derfor, det er vigtigt, at du følger din intuition og forsøger at nyde det, som I har nu. Hvis du nyder det, så er det jo en dejligt tid, som du uanset hvad vil kunne tænke tilbage på. Også selvom det ikke bliver jer for evigt. Du kan eksempelvis overveje hvordan du ville have det hvis du droppede det, ville det virke tosset eller ret godt fx? Det kan måske sætte nogle tanker igang og få dig til at se det fra et andet perspektiv.
Ift. hvordan du dealer med eksen, som din kæreste løbende bliver opdateret omkring, tænker jeg ikke nødvendigvis, at du behøver opdateres om eksen. Det er ikke nødvendigvis en fordel, at du hele tiden bliver mindet om hende, bare fordi din flirt hører om hende gennem hans venner. Da det lyder til, at jeres forhold stadig er i opstartsfasen, tænker jeg, at du med tiden måske kan fortælle ham, at det gør dig lidt usikker omkring hans følelser til dig. Du kan så håbe, at han forsikrer dig om, at han er videre og at han er vild med dig nu. Men det kan være det er lidt for tidligt, at tage den snak her i starten, hvor i begge først lige skal føle hvordan, I har det med hinanden? hvis det virker naturligt, er der dog ofte ikke noget i vejen for at komme ud med sine tvivl og dele nogle fortroligheder.
Så selvom hans historie her i starten måske ikke ligefrem fremmer sikkerheden/trygheden hos dig, tænker jeg ikke at det er en vedvarende følelse. For hvis i fortsat har det godt sammen, forestiller jeg mig sagtens, at et forhold til én, som tidligere har friet til en anden kan blive mindst lige så godt, som hvis han ikke havde historien med i bagagen. Så selvom "opstarten" her har givet dig følelsen af at være anden prioritet, tænker jeg, at du med tiden vil lægge følelsen på hylden. Det er helt sikkert muligt efterhånden som i lærer hinanden bedre at kende samtidig med at i løbende taler om jeres gensidige følelser. Jeg tror derfor ikke, at du altid vil føle dig som anden prioritet, selvom tanken er der her i starten.
Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner Maria