skal flytte
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hey. jeg har et problem, jeg står og skal til at flytte hjemmefra og det er en ting jeg er tvunget til pga økonomi og nogle bevillinger til min udd. - og fordi jeg ik gider bo med de to gamle mere :).. problemet er bare at jeg er selvskadene, og ved at det bliver meget værre når jeg kommer til at bo alene. og jo jeg har tænkt på at bo sammen med en veninde og det skal jeg osse, men der er jo venteliste til boligerne, så bliver nødt til at finde noget midlertidig. den eneste grund til at jeg ikke skader mig selv hele tiden nu, er fordi jeg self ik vil bekymre min familie - er desværre næsten helt ligeglad med at skade min krop - har brug for det - så ved det bliver meget slemt når jeg kommer til at være alene - min fornuft ved jo godt at det ik er godt - men mine følelser og tanker siger noget andet. jeg har været selvskadene i 3år nu. jeg går til prof hjælp, men intet har hjulpet mig helt af med det endnu. har snakket med læge, 3 psyk og en coach, og næste stop er så psyk - pga. mulig PTSD. jeg er død træt af at jeg ikke kan føre et alm. liv, det er mit højeste ønske, men kan næsten ikke huske mere hvad et normalt liv er :( et af mine andre problemer er at jeg havde planlagt at begå selvmord en bestemt dag for snart 2år siden, men blev talt fra det af en skøn person :) men det har så gjordt at jeg slet ik kan se en fremtid for mig, kan kun se en "sort mur" sikkert fordi jeg havde affundet mig med at jeg ville dø, men efter som det ik skulle være, kan jeg slet ik finde ud af hva jeg sakl stille op med fremtiden? altså uddanelses messigt ved jeg godt hva jeg skal - men kan ik se en fremtid med tryghed, lykke og glæde. aner seriøst ikke hvad jeg skal stille op :/ håber der en derude som har nogle forslag mvh mig

Svar:
Hejsa
Jeg går ud fra at den professionelle hjælp du får fra bl. a psykolog, også omhandler din selvskadende adfærd ? I hvert fald kan du gøre brug af LMS, www.spiseforstyrrelser.dk , hvor der er hjælp og information at hente på forskellig vis !
Du er heldigvis så godt klar over at den selvskadende adfærd er et problem du ikke selv er "herre" over, som det ser ud lige nu, så derfor beder du om hjælp til at finde ud af hvordan du nu kan klare dig på egen hånd når du skal flytte hjemmefra.
Når du på denne måde har en bekymring for dig selv, om din selvskadende adfærd vil tage helt overhånd, når du skal bo alene, så tror jeg at du skal tage denne bekymring alvorligt - dvs din bekymring advarer dig faktisk om at du pt ikke er klar til at bo alene.
Jeg kan godt forstå at det er møj træls, fordi du ikke har lyst til at (og af andre grunde ikke synes du kan) bo hjemme mere. Det er klart at du ønsker at kunne klare dig selv og få et "normalt" liv. - Når jeg sætter "normalt" i citationstegn, så er det fordi jeg tror at alle "normale" liv har/vil få nogle særlige udfordringer før eller siden, som gør livet besværligt på èn eller anden måde. For dit vedkommende er du i en sådan tid lige nu - og har været det et stykke tid - og jeg kan godt forstå at det er rigtig hårdt og svært at holde til, når lyset ikke er til at få øje på for enden af tunnelen.
- Men ved du hvad! Det skal nok dukke op før eller siden - det kan ske lige pludseligt! :)
Ingen af os kan vide hvad der sker imorgen... eller i overmorgen....
Din selvskadende adfærd skyldes jo at du har en smerte indeni - der er sket noget meget ubehageligt for dig på et tidspunkt i dit liv, som har ødelagt din evne til at være glad og se lys lige nu. Disse ubehagelige ting du har oplevet, skal bearbejdes hos en professionel, hvor du endelig skal være så ærlig omkring hvad der er sket, som du kan! - så vil du helt sikkert kunne hjælpes, -også selvom det tager tid. Så selvom ventetiden er hård og svær, så er det den værd :)
Som sagt synes ikke det lyder som det rette tidspunkt for dig at flytte for dig selv på, fordi du har brug for støtte i din hverdag.
Prøv endelig LMS og du er også velkommen i chatrådgivningen her på Cyberhus, til at få hjælp til at finde ud af hvor du bedst kan få denne støtte fra.
Mange hilsner til dig fra
Denise