Skære i sig selv
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej cyberhus jeg har været i tvivl om hvor jeg skulle skrive det henne men jeg valgte altså her. Jeg har en rigtig tæt veninde men jeg er bange for hun skærer i sig selv hun har dybe sår/ar i håndledet. Hver gang vi spørger ind til det siger hun at det ikke raver os og hun plejer at fortælle os alt. Når det er varmt har hun altid 2 langærmet på. Hun har tit snakket om at hun ikke synes hun er perfekt selvom det er hende der har alle drengene. Hun er heller ikke så vild med at man rører ved hendes arme jeg håber meget i kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre/sige hilsen Lene99

Svar:
Kære Lene99
Det lyder som en rigtig ubehagelig situation du står i, hvor du tror din veninde skærer i sig selv og jeg synes det er rigtig godt, at du skriver her ind, for at fortælle om det og få nogle gode råd.
Først vil jeg skynde mig at sige, at jeg synes det er rigtig flot du skriver her ind, for at spørge hvordan du kan hjælpe din veninde. Du er en rigtig god veninde, sådan at skrive her ind fordi du vil hjælpe hende. Bare det at have sådan en god veninde er en stor hjælp, hvis man ikke har det så godt. Samtidig tænker jeg også, at det er et meget stort og alvorligt problem du tager på dig og derfor er det meget vigtigt at det ikke er noget du står helt alene med. Den bedste måde, du kan hjælpe din veninde på er, at finde et stille og roligt tidspunkt hvor i kan få snakket sammen.
Mit råd vil være, at du fortæller hende, at du kan mærke på hende at hun ikke har det så godt og at du tænker meget på det, fordi du holder meget af hende. Du kan ikke selv løse hendes problemer, men den aller største hjælp du kan give hende, er at du bliver ved med at være hendes veninde og viser at du altid er klar til at snakke med hende og at hun kan stole på dig. Jeg tror det vil være rigtig godt for din veninde at snakke med noge voksne omkring hvordan hun har det. Jeg tænker, at det kan hjælpe hende at komme herind på Cyberhus og enten chatte eller skrive til brevkassen. Det kan nogle gange være svært at fortælle om alt det man har det dårligt med til dem man kender, så det kan være en god hjælp for hende at få det sagt højt her på siden.
Til sidst vil jeg sige, at det også meget vigtigt, at du selv får snakket med nogle voksne omkring det hele. Det er voldsomt at opleve at ens veninde har det så skidt, så det er vigtigt at du passer godt på dig selv. Derfor tror jeg det kunne være en god ide, hvis du fortæller dine forældre om det du har oplevet med din veninde. Det er rigtig vigtigt at man får snakket højt om alt det der bekymre en, for ellers kan det være svært ikke at blive for ked af det. Du er også altid velkommen her på Cyperhus, hvis du har brug for at snakke mere om det.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd.
Venlig hilsen Katrine