skære i mig selv :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Heej cyperhus. jeg skære i mig selv men ikke så dybt. Hvordan skære jeg dyber ned i armen så der kommer et ar?? jeg kender en anden som også skær i sig selv og det kan man tydligt se man kan ikke se mit så længe efter      hilsen S

Svar:
Hej S
Først vil jeg rose dig for at skrive ind til os og spørge om det, som fylder hos dig. Det er rigtig flot og sejt gjort. Det at skære i sig selv er noget, som mange har prøvet. Og for mange er det fordi, der er noget indeni, som gør ondt - og som det er svært at finde ud af, hvad man skal gøre ved. Måske er det også sådan, du har det?
Jeg vil starte med at understrege kraftigt, at det virkelig ikke er en god løsning at skære i sig selv. Derfor vil jeg ikke give dig et råd omkring, hvordan du kan skære dybere, men i stedet fortælle dig, at der er andre løsninger, som virker bedre og som er meget mere holdbare i længden. Når man har det svært, og det gør ondt indeni, så kan man godt have lyst til at flygte fra den følelse og tænke på noget andet. Smerten ved at skære i sig selv kan være en måde at tænke på noget andet - i et kort øjeblik. Men det, som virker allerbedst i længden er, hvis man får talt om, tænkt på og snakket om det, som gør ondt. Når man snakker om tingene, så begynder de ligeså stille at fylde mindre og mindre, selvom du måske ikke tror særlig meget på det lige nu. Det kan også være rigtig skræmmende at skulle åbne op overfor nogen og det er helt forståeligt, hvis det er det sidste, du har lyst til at gøre. Men rigtig mange vil kunne skrive under på, at det virker - det virker at snakke i stedet for at skade sig selv. Jeg vil anbefale dig allerførst at fortælle dine forældre om det, for hvis de ved det, kan de være med til at hjælpe dig godt videre. Og de kan hjælpe med at finde en at snakke med. Det kan evt. være en psykolog. Det er deres job at snakke med folk, som har det svært og det er de rigtig dygtige til. Hvis du synes, det er for svært at sige det, så kan du måske skrive det ned og give dem det, så de kan læse det selv. Det er der mange, som synes er rart. Der er også nogen, som sender en sms eller en mail, så tænk over, hvad der vil være mest behageligt for dig selv.
Hvis du en dag har brug for noget at snakke med, som du ikke kender, og som ikke kender dig, så kan du evt ringe eller skrive til Livslinjen, hvor der sidder folk som ved meget om det at skære i sig selv. Og de har snakket med rigtig mange, som har prøvet det - det kan måske være en god måde at få lettet hjertet, og de vil også kunne hjælpe dig godt videre. Måske er det rart for dig at have en ved din side, og så kan du måske kontakte dem sammen med din veninde, som også skærer i sig selv. Her på Cyberhus kan du/I skrive en livsfortælling og få luft for tankerne, samtidig med at du/I er helt anonyme - det kan også være en måde at få det hele ud.
Jeg vil slutte med at sende dig en masse tanker. Det er sikkert ikke sjovt at være dig lige nu, men husk på at du er helt speciel og du fortjener at få det meget bedre, end du har det lige nu. Og det kan godt lade sig gøre, hvis du passer på dig selv og søger hjælp. Så det vil jeg håbe for dig, at du gør. Rigtig meget held og lykke og du får en stor krammer herfra.
Mai