skænderier
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære brevkasse Jeg har en dejlig familie. Men efterhånden er mine forældre begyndt at skændes rigtig meget de skændes eksempel meget når vi er sammen med andre. Hvis vi holder jul så kommer de altid op og skændes, eller til fødselsdage. Især også om aftnen lige inden de går i seng så skændes de. De kan skændes om alt og ingen ting. Lige fra at min far han drikker til at han ikke vil hjælpe med at lave mad. Min far er også alkoholiker og det er ofte også grunden til at de skændes. Jeg er begyndt at snakke med min mor om de ting der sker. Jeg kan mærke på hende at hun er rigtig træt af min far. Hun græder ofte inde på mit værelse når de har haft et skænderi. Nogen gange ville jeg faktisk bare ønske at de var blevet skilt. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du sommetider ønsker at din far og mor bliver skilt. Og det er slet ikke nemt, når ens forældre skændes meget.
Det er stærkt, at du både er begyndt at snakke med din mor om det og skriver herind, og måske kan du bruge lidt af det jeg vil skrive til dig.
Du skriver, at din far er alkoholiker og det vil jeg starte med at skrive noget om, fordi som du skriver, så er det tit det der er årsagen til at din mor og far skændes. Fordi når man drikker for meget, så kan der være mange ting som man ikke får gjort ordentligt og man kan komme til at skuffe mange af dem som man er tæt med. Typisk ens familie.
Og det er både svært for din far og dig og din mor. Men selvom du gerne vil gøre noget, så det hele bliver lidt bedre, så er der desværre ikke så meget du kan gøre. problemet er mellem din far og mor, og det at din far drikker. Det gør han ikke på grund af dig, men måske fordi der er nogle andre ting i hans liv, som er svært for ham.
Det bedste ville jo være hvis din far kunne stoppe med at drikke så meget, fordi det ville måske løse en del af problemerne. Har du snakket med din mor om det og om han kunne få noget hjælp til det?
Jeg synes du skal prøve at besøge chatten hos TUBA. Det er en organisation lidt ligesom Cyberhus, hvor de er eksperter i det her med når far eller mor drikker for meget. Måske kunne det give dig nogle ideer og være rart for dig.
Du skriver, at din mor tit græder og er ked af det derhjemme, og det er heller ikke let for dig at opleve. Jeg tror det er en god ide at du snakker med hende om det og jeg synes det er vigtigt at du også for lov til at fortælle hende, at du er ked af at de skændes og at det ikke er særlig sjovt at høre på. Har du også sagt det til din far?
Måske kunen det være rart for dig, også at få det sagt det til din far. Det er ikke sikkert det hjælper noget, men det kunne være rart for dig, at få det sagt og få det ud af kroppen. på den måde ved din far og mor også, at det betyder noget og at det ville være bedst, hvis de kunne finde en løsning, så det blev nemmere derjhemme.
Jeg kan ikke fortælle dig hvad der vil ske, eller fortælle at der findes en nem løsning, for det kan jeg  ikke. Måske vil det være godt, hvis dine forældre blev skilt og måske kan de igen finde frem til det gode igen.
Så mit forslag er, at du prøver at få fortalt dine tanker og følelser til dine forældre, måske skrive det til dem, hvis du føler det er for svært at sige. Og så prøver rådgivningen hos TUBA.
Du skal også være velkommen i vores egen chat, hvor der også sidder voksne der gerne vil lytte.
Jeg håber alt det bedste for dig
Venlig hilsen
Erroll