Sikkerhed frem for glæde
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg havde sex med en x-kæreste for ca 3 uger siden. Nu har jeg fået en flirt, og han ved jeg havde sex med min x.
Dog ved han ikke at vi gjorde det uden kondom (han kom ikke i mig).
Er bange for at jeg er gravid.
Jeg tog en graviditetstest 3 dage efter jeg havde sex med ham, og den var negativ, men hvad hvis den tager fejl, fordi jeg tog den så tideligt?
Hvad hvis min nye flirt pludselig skal ha afvide at jeg er gravid?..
Skal jeg fortælle ham det?...

Svar:
Kære dig:-)
Først og fremmest tak for dit spørgsmål her i brevkassen. Det er godt du skriver herind, når du går og bekymre dig! Jeg håber jeg kan hjælpe dig lidt med svar på dine spørgsmål.
Man kan desværre ikke allerede teste, om man er gravid tre dage efter man har haft sex. Til gengæld er det rette tidspunkt, 3 uger efter man har haft sex eller den dag ens menstruation burde komme. Det kan jo variere en del hvor regelmæssig ens menstruation er. Du skriver, at det ca. er tre uger siden, at du havde sex med din x, så derfor kan du godt tage testen nu og stole på den ikke tager fejl.  Du spørger, om du skal snakke med din nye flirt om det, hvis du nu er gravid. Det er lidt svært at svare på, for det kommer jo virkelig an på, hvordan du har det, og også hvor tæt du føler du er på din nye flirt? Måske du blot skal se tiden an, og vurdere det når testen er taget, så kan du nok bedre mærke hvad føles rigtig - og forhåbentlig får du slet ikke brug for at overveje det.
Jeg giver dig lige et lille link til alt det der med gravididtetstest og hvordan og hvorledes det funker:-) Sexlinien har bare styr på den slags sager, og meget mere omkring prævention og sex. Jeg synes det er sejt du i din titel på brevet skriver "sikkerhed frem for glæde", for det betyder virkelig, at du tager prævention seriøst. Det er helt normalt at det én enkelt gang kan glippe med prævention, så lad os håbe at du slipper med skrækken denne gang, og fremover får masser af dejlig sikker sex:-)
Jeg håber mit svar kunne hjælpe lidt, og ellers må du endelig skrive igen.
Held og lykke!
De bedste hilsner
Mette