sigtet fra damla
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
jeg er en pige på 15 ved ik hvordan jeg skal fortælle det begyndte med da vi flyttede til kbh for 5 år siden kommer fra en rigtig god familie mine forældre stammer fra tyrkiet. begyndte på en ny skole alt gik godt indtil jeg fik et nyt vennekreds de pressede mig til at gøre ting som de gjorde stoppede med skolen begyndte at hænge ud sammen med dem men inderst inde ville jeg vende tilbage ville ikke være som dem fik det dårligt jg svigtede min familie men det kunne jeg ikke de var alle sammen på stoffer de spurgte mig om jeg ville men jeg sagde nej til det jeg gjorde altt andet men sagde nej til stoffer jeg boede hos min bedste veninde hendes forældre var skilt og vi skulle sove hos hendes far denne nat jeg fik det rigtig dårligt hendes far var også narkoman og bar rund med pistol vi låste døren på os i værelset når vi skulle sove... dagen efter var der 3 måneder siden jeg var gået hvjemme fra sagde til min veninde at jeeg gerne vil tilbage hjem hun blev sur og smidt mig ud og sagde at hun ikke ville se mig mere jeg havde ingen steder at tage hen så jeg tog hjem mine forældre tog sig godt af mig jeg vidste at de havde planlagt det hele og at de bare ville fucke i mit liv. dagen efter kom der to politi betjente hjem hos mig og blev taget for narkoman fandt senere ud af aat det var min bedsteveninde som havde gjort det og hun var snart 18 år. jeg græd og sagde at jeg aldrig kunne finde på sådan nogle ting osv de undersøgte mine ting i min taske fandt de en pose kokain som min veninde havde lagt i min taske og nu er jeg sigtet for det ved ikke hvad jeg skal gøre hun har hacket min sim kort i min mobill og har skrevet til alle gadepiloter så nu tror alle bare at jeg er narkoman ved ikke hvad jeg skal gøre men jeg er ikke nogen narkoman håber at i kan give mig nogle ideer til hvad jeg kan gøre

Svar:
Kære du!
Det lyder som en svær situation du er havnet i, jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvad du skal gøre, det må være meget frustrerende at have det, som du har det lige nu.
Der er at par ting, jeg ikke helt forstår, ud fra det du skriver. Så derfor kommer jeg til at stille dig nogle opklarende spørgsmål i mit svar. Jeg vil forsøge at svare dig så godt jeg kan alligevel.
Du spørger hvad du skal gøre, og det kan referere til mange forskellige ting i dit brev. Jeg vil svare på nogle af de konkrete ting du nævner.
Din veninde har hacket din tlf.
Som jeg forstår det du skriver, har din veninde hacket dit simkort og skriver beskeder til andre, fra dit tlf nr, hvor der står at du er narkoman. Er det rigtigt forstået? Hvis det er tilfældet tænker jeg, at du skal overveje at spærre/lukke dit simkort og i stedet oprette et nyt, med nyt tlf nr. Det er ikke rart, hvis din veninde kan skrive beskeder i dit navn og det synes jeg du skal få stoppet i en fart.
Du kan også tale med politiet om, om der er grundlag for at du anmelder din veninde for chikane.
Sigtet for besiddelse af kokain.
Det er svært at gøre noget, hvis politiet har fundt et pose med kokain i din taske. Du har ret til at komme med din forklaring under afhøringen - men andet kan du vidst desværre ikke gøre. Hvis din veninde har gjort noget ulovligt ifht din tlf kan det måske være en god ide, at du også nævner det.
Forholdet til dine forældre.
Du fortæller at du er stukket at hjemme fra og kommet tilbage igen. Bor du hjemme nu, eller hvor er du?
Du skriver: "så jeg tog hjem mine forældre tog sig godt af mig jeg vidste at de havde planlagt det hele og at de bare ville fucke i mit liv."
Hvad mener du med, at dine forældre vil fucke i dit liv? Er der noget bestemt du tænker på?
Jeg synes det er flot, at du har sagt nej til at tage stoffer, mens du har været stukket af hjemmefra og jeg synes også det er rigtig flot, at du tilsidst sagde, at du gerne ville hjem igen. Jeg tror det er en rigtig god beslutning for dig, for det lyder ikke til at du har lyst til, at være som dine venner.
Desværre lyder det også til, at det har fået nogle konsekvenser at du har 'hængt ud' med de forkerte venner. Specielt lyder det til, at der er en af dine tidligere veninder, der forsøger at gøre livet surt for dig. Jeg tror det bedste du kan gøre er, at være ærlig over for dine forældre og over for politiet og forsøge at komme ud af det hele på bedst mulig vis og starte forfra, måske derhjemme, sammen med din familie.
Jeg er lidt i tvivl om, om jeg har fået svaret dig på de spørgsmål du gerne vil have svar på, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen. Du er også velkommen til at logge på Chatten her i Cyberhus, her kan du tale med en voksen rådgiver om din situation og I kan sammen snakke om, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner
Camilla