sig stop?
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej. først og fremmest vil jeg sige at i gør et fantastisk stykke arbejde, og der er så mange der sætter pris på det! (: mht, mit spørsmål ligger der en lang historie bag så jeg har tænkt mig bare at fortælle det korte historie. min mor & jeg flyttede til sydsjælland og bagefter til københavn. undervejs har der været meget snak om jeg ikke skal bo hjemme mere, og det blev beslutningen også. det er jeg rigtig glad for. men nu er det jo jul & nytår og snart min fødselsdag så der går mindst 1 måned før vi overhovede kan finde ud af hvor jeg så skal bo, (sammen med kommunen). min mor bor så i københavn, og mine bedsteforældre bor i sydsjælland, og jeg har over lang tid boet hos dem fordi jeg simpel hen ikke kunne holde min mor ud. nu er vi kommet frem til som sagt at jeg skal bo et anden sted, evt. kostskole, plejefamilie, eller et opholdsted for børn & unge. jeg går ikke i skole og har ikke gjort det i 8 måneder, dvs. jeg er bagud, så derfor har jeg snakket med min sagsbehandler og hun siger jeg kan få privatundervisning. det har jeg sagt ja til, også får jeg privat undervisning hos min mor, det vil sige jeg SKAL bo hos hende, og ikke hos bedsteforældrene da jeg skal med tog og mange busser i flere timer for at komme frem & tilbage. jeg har nu boet hos min mor i ca. 1 måned og jeg kan ikke holde det ud. jeg er ved at blive sindsyg og mine selvmordstanker vender tilbage osv. skal jeg sige stop, og flytte midlertidigt tilbage til mine bedsteforældre eller skal jeg give hende flere chancer? er meget bange for at det går ud over mig og at jeg evt, får det dårligere men jeg ved det ikke.. hvad skal jeg gøre? mvh. Chanti.

Svar:
hej med dig Chanti..
Tak for roserne og dejligt at der er mange der har glæde af Cyberhus :). Og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg synes det lyder til at være nogle gode aftaler du har fået lavet med din sagsbehandler, og jeg kan mærke på dig, at du glæder dig til at flytte og komme i gang med skolen igen. Det er rigtig godt og jeg synes det er stærkt, at du kan se fremad, selvom det har været svært hjemme ved din mor.
Som jeg forstår dig, så er du sådan lidt i en venteposition på grund af julen og det er faktisk ret svært. Det er faktisk så svært at dine selvmordstanker er vendt tilbage og du er usikker på om du skal give din mor en chance til eller sige stop og flytte ned til dine bedsteforældre indtil kommunen finder det rigtige sted til dig.
Det kan jeg godt forstå er en svær situation og det er super godt at du spørger om råd.
Jeg synes det vigtigste er, at du har det så godt som muligt og hvis du går med selvmordstanker, så synes jeg også der skal ske noget. Det vigtigste er hvordan DU har det.
Du skriver, at du SKAL bo hos din mor, men hvem har bestemt det og er det en aftale du har lavet med sagsbehandleren også? Eller din mor?
Det lyder til at du har en god kontakt med din sagsbehandler og derfor synes jeg det første du skal gøre er, at få fat i den sagsbehandler og forklare hende det samme som du har forklaret mig. Måske kan din sagsbehandler hjælpe dig med at lave en aftale med din mor og bedsteforældre om, at du kan bo der indtil du skal flytte til det andet sted, når det er klart.
Hvis du ikke kan få fat i din sagsbehandleren, så prøv at få fat i en anden sagsbehandler, fordi selvom der er ferie, så er der nogen på arbejde i kommunen som kan hjælpe dig.
Hvs det ikke kan lade sig gøre alligevel, så synes jeg du skal prøve at snakke med dine bedsteforældre og forklar dem hvordan du har det. Måske kan de snakke med din mor og sammen finde ud af en løsning som du har det okay med.
Lige meget hvad du finder ud af sammen med din familie eller sagsbehandleren, så husk på en ting. Der er hjælp på vej og du har en masse gode og spændende ting at se frem til. Du skal bo et andet sted og sikkert sammen med nogle andre voksne som er søde og måske nogle andre børn også. Du skal også snart starte med undervisning igen og det bliver dejligt for dig, tror jeg.
Så prøv at bruge alt det gode der snart skal ske, som en støtte og noget som kan gøre, at det måske er lidt lettere at holde ud indtil da.
Har du prøvet vores chat her i Cyberhus? Det er også en god mulighed for at få lidt støtte og en god snak. Du er anonym og der sidder voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe også. Den har åben mandag til torsdag kl. 14-19, så du kan jo kigge forbi senere i dag.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber tingene falder på plads for dig så hurtigt som muligt.
De bedste hilsner
Erroll